Saturday, January 17, 2009

Melayu Terengganu Mengajar UMNO Pusat ?



Keputusan Pilihanraya umum 8 Mac 2008:

Datuk Razali Ismail (BN-UMNO)= 32 562
Mohamad Sabu (PAS) = 31 934
Maimun Yusof (BEBAS) = 685
Undi Rosak = 931
Majoriti = 628
Peratus keluar mengundi :82.45 peratus atau 66,231 pengundi.

Keputusan Pilihanraya Kecil P036 Kuala Terengganu 17 Januari 2009:

Wan Ahmad Farid (BN) : 30,252 undi
Mohd. Abdul Wahid (PAS): 32,883 undi.
Azharudin Mamat (BEBAS : 193 undi
Undi rosak : 665 undi.
Majoriti : 2631 undi
Peratus keluar mengundi: 79.9 peratus atau 63,993 pengundi.

Lebih menarik lagi, PAS sapu bersih:

1.DUN Batu Buruk - kemenangan kepada PAS
2.DUN Wakaf Mempelam - kemenangan kepada PAS
3.DUN Ladang - Kemenangan kepada PAS
4.DUN Bandar - Kemenangan kepada PAS

Kalau di buat analisis mudah berdasarkan keputusan Mac 2008 dan Januari 2009
Undi BN merosot 2310 undi, Undi PAS meningkat 949, Undi Bebas berkurangan 492 dan Undi Rosak berkurangan 266. Ada sebanyak 603 undi berbaki. Disamping itu 2238 undi yang keluar mengundi pada Mac 2008 telah tidak keluar pada Januari 2009.

Di Negeri-negeri Pantai Timur angka-angka begini sangat sensitif. Sedikit kesilapan akan membawa kepada impak yang besar. Undi PAS antara 31000 -32000 adalah tetap dan tidak akan berubah. Ahli PAS tidak akan 'murtad' parti dan tidak akan 'murtad' agama . Mereka wajib mengundi PAS jika tidak mahu ketinggalan ke syurga. BN juga sudah ada pengundi tetap dan setia dalam lingkungan bilangan yang hampir sama.

Bagi pilihanraya kali ini di Kuala Terengganu mungkin ada rasa tidak puashati terhadap pemilihan Wan Farid yang dikatakan tidak dapat menyaingi ketokohan, karisma dan sifat kekampungan yang ada pada Allahyarham Datuk Razali Ismail. Orang Kuala Terengganu lebih selesa dengan Zubir Embong yang dikatakan disenangi dan mesra di kalangan orang Kuala Terengganu yang pro BN.

Kemungkinan jika Zubir Embong dipilih, BN mempunyai peluang untuk memenangi dengan majoriti yang kecil mungkin lebih kecil daripada majoriti yang di perolehi oleh Allahyarham Datuk Razali kerana seperti yang saya katakan PAS sudah ada penyokongnya yang tetap dan berpencen. BN dan PAS hanya perlu berebut 2000-3000 undi sahaja untuk menarik mereka mengundi parti masing-masing.

Selain daripada itu, Jika BN ingin juga memenangi kerusi di P036 Kuala Terengganu, peratusan keluar mengundi semestinya melebihi 80 peratus. Jika tidak, BN tidak mampu menyaingi PAS kecuali ada isu-isu menyengat dan panas bukannya isu-isu basi dan tidak disenangi oleh masyarakat Kuala Terengganu.

Sebagai kesimpulannya, UMNO pusat semestinya mendengar pandang Majlis Tertinggi, pandangan UMNO Negeri dan pandangan UMNO akar umbi dalam isu pemilihan calon. Kekalahan BN di Kuala Terengganu ini adakah mesej UMNO Terengganu atau mesej rakyat Terengganu? Adakah mesej ini untuk Perdana Menteri? Timbalan Perdana Menteri? atau Menteri Besar?

Adakah rakyat Terengganu memberi mesej yang jelas kepada BN bahawa Terengganu akan menyertai 5 negeri Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum akan datang.UMNO parti yang dinamik bukan parti sejuk dan beku. UMNO wajib berubah, sudah bersediakah pemimpin-pemimpin UMNO untuk berhijrah? Sejarah UMNO menunjukkan UMNO bukannya Parti Pekak, Buta dan Bisu.

Dr Syed Ali Tawfik berkata 'Zaman masakini merupakan zaman yang paling buruk. "Pekak, bisu, dan buta, mereka tidak akan kembali (ke jalan yang benar)" (2/al-Baqarah:18). Apa yang dicari setiap manusia ialah cahaya kebenaran dan keselamatan; apa yang dia nyalakan ialah api. Nyalaan api itu menghasilkan kejutan dan kekaguman serta memenangi pujian semua. Namun, oleh kerana api itu bersifat sementara, pujian tersebut juga bersifat sementara dan dalam masa yang sama kegelapan kembali, namun kali ini keadaannya lebih dahsyat. Unsur munafik, tipu-daya, keangkuhan, segala sifat tercela sekali lagi bermaharajalela mengalahkan kebenaran, keikhlasan, dan segala sifat terpuji'

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

2 comments:

Taminsari said...

Salam Sdr.Amir.
Tun awal-awal lagi dah nampak perkara ini dan beliau sudah memberi pendapatnya, tapi nak buat macamana dah pilihan UMNO Pusat?

Salam
Taminsari

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam sdr.Taminsari,

Memang benar. Susah benar nak dengar pendapat dan pandangan. Baru 61 tahun umur UMNO dah mula nyanyuk. Kalau manusia sekarang ni umur 61 tahun masih sihat dan boleh berjogging. UMNO kena diberi vitamin supaya bertenaga semula selepas Pak Lah bersara.

terima kasih

Amir Hamzah
Batu Pahat