Sunday, January 25, 2009

ADUN Bota : Pengkianat atau Penyelamat?




Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bota, Nasarudin Hashim keluar dari Umno untuk menyertai PKR.Berikutan itu, Pakatan Rakyat kini menguasai 32 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, demikian menurut The Star.Barisan Nasional (BN), yang tewas kepada Pakatan dalam pilihanraya umum Mac lalu, kini tinggal 27 kerusi negeri.

Ulasan Amirhamzah64:

Alasan Nasaruddin tidak pula diketahui secara khusus. Khabar angin menyatakan beliau berasa kecewa tidak dilantik semula sebagai Pengerusi Felcra. Mudah sangat orang UMNO hendak keluar parti sekarang. Setelah menang atas kerusi BN pada PRU ke 12 tempohari, tidak sampai setahun sudah keluar parti. Nasib baik Ahli Dewan Undangan Negeri, kalau Ahli Parlimen senyum lebar Anwar Ibrahim. Tindakannya boleh dilihat sebagai satu pengkhianatan kepada UMNO dan BN.

Keluarnya Nasaruddin daripada UMNO tidak membawa apa-apa kesan kepada UMNO kerana UMNO memang sudah menjadi pembangkang di Perak. Mengapa Nasaruddin memilih PKR? Bagaimana hubungan Nasaruddin dengan Anwar sebelum ini? Mengapa Nasaruddin keluar UMNO sekarang? dan Apakah yang mengecewakan sangat Nasaruddin sehingga sanggup meninggalkan parti yang teramat berjasa kepada dirinya dan Bota amnya?

Benarkah kerana tidak dilantik semula sebagai pengerusi FELCRA sanggup meninggalkan parti yang sedang bermasalah dan berada di hujung tandung sekarang? Adakah beliau merasa marah kepada MP Pasir Salak Datuk Tajuddin Rahman yang telah merampas jawatannya sebagai Pengerusi FELCRA?

Kemungkinan juga beliau merasakan UMNO tidak melakukan perubahan drastik setelah kalah dalam PRU 13, kalah dalam PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Adakah ini satu cara untuk memberitahu Pak Lah bahawa Pak Lah tidak perlu tunggu sehingga Mac untuk peralihan kuasa. UMNO sudah tenat sekarang. Perubahan drastik perlu dilakukan segera.

Najib perlu ambil alih dan membentuk kabinet baru yang mantap iaitu gabungan pemimpin-pemimpin baru dan lama. UMNO seluruh negara termasuk cawangan-cawangan dan bahagian-bahagian seluruh negara perlu pro-aktif melayan kehendak rakyat.

Tidak ketinggalan jabatan-jabatan kerajaan dan pegawai-pegawai kerajaan sebagai badan pelaksana perlu membantu kerajaan dengan menyegerakan atau mempercepatkan sesuatu keperluan rakyat tanpa terlalu banyak birokrasi. Ramai pegawai-pegawai kerajaan yang musang berbulu ayam, siang menyokong kerajaan tetapi malam menyokong pembangkang.

Pemimpin-pemimpin UMNO ramai yang sudah bersuara, Pak Lah masih memekakkan telinga dan membutakan mata. Pak Lah telah diberikan kemenangan besar dalam PRU ke 11, 2004. Bukan rakyat tidak pernah menyokong Pak Lah. 2004 -2008 ialah tahun penilaian rakyat kepada pentadbiran Pak Lah. Kesilapan-kesilapan dan juga penerangan kepada sesuatu projek tidak dijelaskan kepada rakyat setepat-tepatnya. Rakyat mendapat maklumat yang salah tentang Islam Hadhari, Koridor-koridor ekonomi dan juga hal-hal politik semasa terutama penglibatan anak dan menantunya yang berkuasa seperti Perdana Menteri.

Pak Lah juga tidak mendapat sokongan dan dokongan daripada Barisan Kabinetnya dalam menerangkan dan mempromosikan dasar-dasar kerajaan. Contohnya berapa kerat sangat menteri-menteri yang bercakap tentang Islam Hadhari dalam ucapan-ucapan mereka. Keadaan ini berbeza semasa Tun Dr Mahathir memperkenalkan sesuatu dasar seperti Dasar Pandang Ke Timur atau Konsep Bersih, Cekap dan Amanah boleh dikatakan semua menteri bercakap perkara tersebut setiap hari.

Oleh itu kepimpinan UMNO perlu memandang serius terhadap sesuatu perkara baru yang berlaku terutama dengan isu terbaru DUN Bota ini. Jangan anggap remeh kerana UMNO sekarang sedang nazak dan perlu dipulihkan segera."UMNO mesti berubah sebelum rakyat mengeluarkan “hukuman mati” terhadapnya, kata Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Syed Hamid Albar" - Utusan

"Oleh kerana kita lambat melakukan perubahan, ramai berpendapat UMNO tidak akan berubah. Jika ambil masa terlalu lama untuk berubah maka orang tidak akan menunggu untuk kita "- Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dari sudut yang lain saya ingin berfikir diluar kotak iaitu keluarnya Nasaruddin dari UMNO dan memilih PKR adalah kerana perancangan PKR sendiri untuk mendesak PAS menyerahkan jawatan Menteri Besar kepada PKR. Sepertimana yang kita tahu, MB Perak Nizar Jamaluddin sangat kontroversi sekarang terutama melibatkan pemberian Hal Milik Kekal Tanah di Kampung-Kampung Baru selama 999 tahun sedangkan pemilikan tanah di Rancangan Kampung Tersusun cuma 99 tahun.

Kemelut ini menyebabkan Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah bertitah," raja-raja Melayu telah menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula kampung baru pada tahun 1950 yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu"

Campurtangan Istana menyebabkan politik Perak menjadi kurang stabil. Adakah Nasaruddin di minta menyertai PKR dan bakal menjadi Menteri Besar Perak bagi meredakan suasana tidak tenteram di Perak sekarang. Pakatan Rakyat perlu melakukan sesuatu untuk meredakan kemarahan Melayu Perak yang turut membantu Pakatan Rakyat mengalahkan calon-calon UMNO dalam pilihanraya lepas. Jika tidak sepenggal saja lah Pakatan Rakyat memerintah Perak.

Keluarnya Nasaruddin daripada UMNO dikatakan pengkianat bagaimana pula setelah menjadi Menteri Besar dari PKR dan menyelamatkan tanah-tanah Melayu dan membatalkan pemberian hak milik kekal tanah di kampung-kampung baru ,bolehkah dianggap penyelamat?

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

KENYATAAN PENUH ADUN BOTA SEMPENA KELUAR UMNO LOMPAT PKR:

Assalamualaikum,

Setelah membuat pertimbangan terutamanya apabila melihat perkembangan suasana politik khasnya arah tuju sokongan rakyat selepas Pilihanraya Umum ke 12 pada bulan Mac 2008, serta keadaan-keadaan yang wujud dalam parti dan kepimpinan Umno, saya dengan ini mengambil keputusan untuk keluar dari Umno dan seterusnya menyertai PKR iaitu salah satu parti dalam Pakatan Rakyat.

Keputusan ini diambil setelah lama meneliti dan mempertimbangkan kepentingan rakyat seluruhnya khususnya buat para penyokong dan pengundi saya di kawasan Dewan Undangan Negeri Bota:-

Saya amat yakin dengan kepimpinan Parti Keadilan Rakyat yang mempunyai iltizam dan idealisme yang kuat untuk memperjuangkan hak-hak dan kepentingan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum di negara ini.

Saya yakin Parti Keadilan Rakyat akan tetap menjunjung dan menghormati hak-hak yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan khususnya dalam kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan, kedaulatan Raja-Raja Melayu dan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan.

Saya percaya Parti Keadilan Rakyat dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat mampu untuk menjadi sebuah permuafakatan komponen parti-parti yang lebih baik demi kepentingan rakyat seluruhnya.

Untuk membolehkan saya menjadi ADUN yang lebih berkesan dan memberi khidmat terbaik kepada penduduk setempat memandangkan Pakatan Rakyat sudah pun menubuhkan kerajaan di Negeri Perak.- Dato' Nasarudin Hashim

No comments: