Thursday, January 29, 2009

Tengku Deen :Tidak Tahu Jangan Bercakap!



Utusan Malaysia :KUALA LUMPUR 28 Jan. – Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail mahu organisasi UMNO disusun semula iaitu dengan membubarkan kesemua sayap parti termasuk Putera UMNO.

Beliau yakin langkah itu mampu membanteras gejala politik wang yang kini berleluasa terutama pada musim pemilihan parti.Sambil mengambil contoh sistem parti di England beliau berkata, kewujudan parti tanpa sayap boleh mengurangkan perebutan jawatan sekali gus menghalang lebih banyak politik wang daripada berlaku.

“Saya terfikir perlukah ada Puteri, perlukah ada Putera. Kewujudan mereka dalam UMNO bagi saya akan menyebabkan lebih banyak berlaku politik wang kerana merebut jawatan.

“Begitu juga dengan Pergerakan Wanita, ia juga perlu dipertimbangkan (dibubarkan). Di England, Parti Buruh dan Konservatif tidak ada sayap Wanita dan masing-masing berpeluang menjadi Perdana Menteri,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengumumkan keputusan Lembaga Disiplin UMNO di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)

Ulasan amirhamzah64:

Ampun patik Tengku,

1. Tengku perlu merujuk kepada tujuan asal sayap-sayap parti ini ditubuhkan. Tujuan dan matlamat Pergerakan Wanita UMNO, Puteri UMNO dan juga Putera UMNO.

2. Wanita UMNO adalah penyumbang besar kepada keahlian UMNO, penyumbang besar idea, tenaga dan wang bagi setiap kali pilihanraya serta sumbangan yang tidak ternilai kepada pembangunan parti dan negara.

3. Puteri UMNO adalah pelapis wanita UMNO juga sama besar peranannya.

4. Putera UMNO dibawah Datuk Aziz adalah pelaksana program-program golongan muda. Tujuannnya untuk menarik golongan muda dalam aktiviti UMNO supaya mereka lebih dekat dengan UMNO dengan melakukan kerja-kerja berfaedah. Putera setahu saya tidak ada organisasi tersusun di peringkat cawangan, bahagian maupun pusat. Tidak ada persidangan cawangan, mesyuarat bahagian atau perhimpunan Putera peringkat pusat. Pendek kata tidak ada perebutan jawatan dalam Putera.

5. Jikalau begitu, bagaimana hendak menghapuskan politik wang sedangkan Putera tidak terlibat dengan pertandingan merebut jawatan.

6. Politik wang banyak berlaku di kalangan ahli UMNO di peringkat cawangan, bahagian dan pusat. Tidak ada kena mengena langsung khususnya dengan Putera UMNO. Marahkan nyamuk jangan sampai kelambu dibakar.

7. Jikalau Puteri dan Putera dibubarkan 400 ribu Puteri dan 200 ribu Putera hendak dihanyutkan ke mana?

Kesimpulannya, UMNO jarang-jarang kalah di dalam pilihanraya. Tsunami 2008 membuatkan UMNO seperti cacing kepanasan. Mengelabah dan gugup menghadapi situasi genting begini. Tengku telah diberi amanah yang berat sebagai Pengerusi Lembaga Displin UMNO. Lebih baik Tengku fokus kepada isu dan kes-kes politik wang yang melambak daripada mengeluarkan kenyataan yang 'cerdik' tetapi membinggungkan ramai orang.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

No comments: