Tuesday, January 6, 2009

Pergi ke Bulan Naik Roket Jangan Meletup di Tengah Jalan




Sahlah tiga calon bertanding dalam pilihanraya kecil P36 Kuala Terengganu iaitu daripada Barisan Nasional (BN) Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh, calon PAS, Abdul Wahid Endut dan calon bebas Azharudin Mamat @ Adam. Ianya mengulangi seperti pilihanraya ke 12 lalu, cuma calon-calon sahaja yang berbeza.

Berdasarkan keputusan dalam Pilihanraya umum Mac 2008 yang lalu pertandingan kali ini dijangka lebih sengit daripada Pilihanraya kecil Permatang Pauh. Kalau Pilihanraya kecil Permatang Pauh kita boleh agak keputusannya semasa hari penamaan calon lagi tapi bagi Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu agak berlainan sedikit. Berikut adalah keputusan Pilihanraya Umum 2008 bagi Parlimen Kuala Terengganu.

Datuk Razali Ismail (BN-UMNO)= 32 562
Mohamad Sabu (PAS)= 31 934
Maimun Yusof (BEBAS)= 685
Undi Rosak = 931
Majoriti = 628

Berdasarkan statistik di atas tidak ada siapa yang boleh mendabik dada.Semua parti rasa seronok kerana majoriti kemenangan BN yang kecil. Semua yakin nak tarik undi Mak cik Maimon sebanyak 685. Semua sibuk nak mengajar memangkah sampai pandai kepada 931 undi yang dulunya dipangkah rosak. Calon BEBAS menjadi pemecah undi BN dan PAS. Calon BEBAS menjadi tempat luahan rasa pengundi yang tidak berpuas hati kepada BN dan PAS.

Disebabkan jauh daripada Kuala Terengganu, saya tidak pasti apakah isu tempatan yang dibangkitan di Kuala Terengganu. Kalau adapun mungkin isu-isu Pilihanraya umum 2008 yang lalu yang tak 'sejuk-sejuk'. Isu layanan polis melayan demontrasi di Kuala Terengganu mungkin ada parutnya lagi. Isu Royalti Minyak Terengganu, Piala Monsoon, pembangunan-pembangunan yang tidak memberi keuntungan kepada rakyat Terengganu dan isu -isu tempatan lain mungkin relevan lagi berkumandang di corong-corong ceramah sepanjang kempen nanti.Daripada berbagai-bagai isu yang boleh memainkan sentimen pengundi ,nampaknya isu wang royalti minyak akan dijadikan isu oleh PAS pada pilihan raya kecil P036 Kuala Terengganu.

Daripada ceramah dan gaya percakapan calon PAS, jelas perkara ini akan menjadi ibu kepada segala isu yang akan ditimbulkan pembangkang.“Saya akan dedahkan 'pengkhianatan' Umno” kata calon PAS pada pilihan raya kecil Kuala Terengganu Mohd Abdul Wahid Endut.

Pengundi Kuala Terengganu seramai 80 325 orang (PRU ke12)boleh memikirkan sama ada hendak memfokuskan kepada isu-isu tempatan atau isu-isu peringkat pusat. Jikalau pengundi-pengundi menumpukan isu-isu tempatan maka ianya berkisar di negeri Terengganu sahaja. Sebaliknya jika pilihanraya ini dilihat dari sudut kepentingan nasional sudah tentu isu Pakatan Rakyat boleh diambil kira. Oleh itu calon PAS yang bertanding bukanlah membawa prinsip dan perjuangan PAS tetapi ianya membawa mesej Pakatan Rakyat.

Sejak kebelakangan ini rumah tangga Pakatan Rakyat yang belum didaftarkan itu sering menimbulkan kontroversi. Baik di dalam parti masing-masing atau antara parti yang menganggotainya. Semua pengundi KT faham tentang isu Hudud antara PAS dan DAP. Isu ini sangat sensitif bagi ke dua-dua parti dan kemungkinan ianya akan terus berlarutan. PAS sering terperangkap dalam isu ini kerana penubuhan sebuah negara Islam dan perlaksanaan Hukum Hudud adalah antara janji-janji dan manifesto PAS dalam beberapa siri pilihanraya sebelum ini.

Jadi isu Hudud tidak relevan untuk didendangkan oleh PAS kerana PAS bertanding atas tiket Pakatan Rakyat. Maka sebarang ulasan dan janji-janji berkenaan Hudud adalah satu pembohongan dan retorik belaka buat masa ini.

Memilih PAS bermakna pengundi di KT turut juga menyokong DAP. Menyokong DAP bermakna pengundi KT sudah melupakan penghinaan Karpal Singh dan Lim Guan Eng terhadap penubuhan sebuah negara Islam dan perlaksanaan Hudud.Tergamak kah pengundi KT menyokong DAP yang sentiasa menguris hati dan perasaan orang Melayu dan Islam. DAP adalah parti pelampau Cina yang anti Melayu dan anti Islam. DAP membawa risalah 'Malaysian Malaysia' yang menafikan hak-hak istimewa orang-orang Melayu, Raja-Raja Melayu serta Bahasa Melayu dan Agama Islam sebagai agama rasmi.

Apabila DAP mempertikaikan 'Ketuanan Melayu' dan DEB, PAS dan PKR hanya menjadi pemerhati malah 'Ketuanan Melayu' yang didokong puluhan tahun Anwar Ibrahim kini sudah diputarbelitkan dengan 'Ketuanan Rakyat'. 'Ketuanan Melayu' itu meletakkan Raja-Raja Melayu sebagai institusi yang mulia dan menjadi pelindung kepada rakyat dan ianya telah diterima ratusan tahun dahulu. 'Ketuanan Rakyat' seolah-olah hendak menjadikan negara ini sebagai sebuah negara sosialis dan republik. Adakah ini tanda-tanda awal ke arah satu revolusi untuk menghapuskan sistem monarki yang ada di Malaysia?

Menyokong PAS bermakna menyokong PR. PAS di Parlimen kurang mengambil bahagian berbanding rakan-rakan mereka seperti PKR dan DAP. PAS sering tersepit di antara hendak menegakkaan prinsip dan perjuangan parti atau hendak menjaga hati kawan-kawannya. Apabila ada isu-isu sensitif terhadap orang Melayu dan Agama Islam PAS seolah-olah sudah menjadi seperti Mesir, Jordan, Syria, Arab Saudi dan negara-negara Arab lain yang telah dibeli oleh Yahudi dan Amerika. Arab-arab ini ada kepentingan dengan barat sehingga sanggup menutup sebelah mata dan membutakan mata mereka terhadap pembunuhan dan pembersihan kaum Palestin oleh Israel.

Keadaan di Timur Tengah itu hampir-hampir menyerupai situasi antara PKR,DAP dan PAS. Masing-masing terpaksa menjaga kepentingan masing-masing dan mereka sekarang sedaya upaya mempertahankan pakatan ini walaupun ramai rakyat mengharapkan agar mereka ini akan 'berpisah'sebelum pilihanraya ke 13 nanti. Kalau tidak ramai ahli Parlimen PAS kurang mengambil bahagian di Parlimen, kenapa kita perlu menambah lagi pemimpin yang penakut dengan DAP. Lebih baik kita cari pemimpin-pemimpin seperti Datuk Ibrahim Ali yang sentiasa konsisten mempertahankan isu-isu Melayu dan Islam.

Selain daripada hubungan dingin antara PAS dan DAP, di dalam PAS sendiri sudah ada kem-kem yang menunjukkan unsur-unsur perpecahan. Dalam pilihanraya kecil P36 KT semua sedia maklum ada kumpulan PAS Terengganu, PAS Kelantan dan Kumpulan Erdogan yang Pro Anwar yang sering bertelagah sejak dari memilih calon lagi.Paku dulang paku serpih, mengata orang diri yang lebih. Parti ulamak-ulamak pun boleh bergaduh apatah lagi UMNO yang biasa-biasa ini.

Justeru itu pengundi-pengundi KT yang cerdik dan bijaksana dapat menilai yang mana satu kaca dan yang mana satu permata. Rakyat Malaysia pada umumnya menerima apa saja keputusan di KT kerana kemenangan PAS pun tidak membawa satu perubahan besar, kecuali kemenangan ini membawa Anwar Ibrahim ke Putrajaya. Kalau PAS menang juga boleh lah diibaratkan mereka bersama-sama pergi ke bulan naik roket jangan meletup di tengah jalan. SELAMAT MEMILIH DAN SELAMAT MENGUNDI.


Amir Hamzah
Batu Pahat.

No comments: