Monday, January 5, 2009

Berpuluh tahun UMNO mempertahankan, sekelip mata PAS menghancurkan.




Keputusan kerajaan pakatan DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR)Perak untuk memberikan status hak milik kekal 999 tahun kepada penduduk yang mendiami lot-lot tanah di kampung baru di seluruh negeri ini menimbulkan persoalan kerana ia dilihat lebih bermotifkan politik.Ini kerana, pada masa yang sama, kerajaan negeri hanya merancang memberikan status hak milik 99 tahun kepada penduduk di Rancangan Kampung Tersusun (RKT).

Di seluruh negeri Perak, terdapat 60,000 penduduk di kampung baru dengan kira-kira 80peratus kaum Cina.Sementara RKT terdiri daripada 73,703 penduduk dengan pecahan 44.02peratus Melayu, Cina (37.93 peratus) dan India (18.05 peratus).

Cadangan untuk memberi status hak milik kekal itu dianggap sebagai luar biasa kerana kerajaan campuran Perak baru beberapa bulan memerintah.Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaludin berkata, rasional untuk memberi hak milik kekal dibuat berdasarkan prinsip keadilan dan ia mengikut apa yang dibenarkan oleh Kanun Tanah Negara.Beliau akan merujuk cadangan tersebut mengikut Kanun Tanah Negara atau mana-mana perundangan yang dibenarkan.

Ramai pemerhati politik melihat tujuan cadangan ini bukanlah berdasarkan faktor ekonomi iaitu bagi membolehkan tanah itu dicagar untuk tujuan perniagaan tetapi ianya dilihat lebih berkait dengan isu politik demi menunaikan janji kerajaan negeri yang didominasi oleh DAP. Malang bagi Melayu Perak yang tinggal di lot-lot tanah di RKT akan diberikan status pajakan hanya 99 tahun kurang 900 tahun daripada Kampung-Kampung Baru.

Mengapa UMNO tidak memberi hak milik kekal kepada Kampung Baru perlu dilihat dari segi sejarah kewujudan Kampung Baru itu sendiri. Kampung baru (新村) ialah istilah umum yang selalu digunakan bagi penempatan baru pada zaman darurat pada tahun 1950an. Kampung baru dilengkapi dengan kemudahan asas seperti tempat tinggal, air, elektrik, kemudahan kesihatan dan sekolah. Penduduk yang berhampiran hutan yang terancam dengan serangan ganas komunis dipindahkan ke kampung baru yang dilindungi oleh pasukan mata-mata khas yang juga dikenali sebagai special constable dan tentera.

Pada umumnya tujuan utama kampung baru dilaksanakan adalah untuk melemahkan gerakan Min Yuen. Gerakan ini membekalkan senjata, maklumat, ubat-ubatan, wang dan makanan kepada komunis. Kampung baru merupakan sebahagian daripada Rancangan Briggs yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney pada tahun 1950.

Sebanyak 400,000 orang penduduk setinggan Cina telah dipindahkan ke lebih kurang 400 buah kampung baru di seluruh Tanah Melayu. Antara kampung-kampung baru popular ialah seperti Jinjang ,Kampung Tengah ,Loke Yew,Seri Kembangan ,Gombak ,Labis ,Sungai karas dan Sungai Way .

Dalam perkembangan terbaru Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mendesak Peguam Negara mengambil tindakan undang-undang ke atas kerajaan negeri Perak kerana melanggar peruntukan Kanun Tanah Negara (KTN).

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, tindakan tersebut perlu disegerakan kerana ia bercanggah dengan keputusan Majlis Tanah Negara (MTN) yang mana Menteri Besar Perak turut menjadi ahlinya.

Beliau berkata, kerajaan negeri sebenarnya tidak mempunyai kuasa melainkan ada sebab-sebab istimewa yang amat jelas.

“Kenyataan Exco kanan Perak, Datuk Ngeh Koo Ham baru-baru ini yang mendakwa pemberian hak milik tanah kekal selaras dengan syarat keadaan khas di bawah kanun tersebut tidak tepat sama sekali.

“Pada ketika masih ramai orang Melayu sendiri tidak ada tanah, dia harus faham betapa istimewanya nasib penduduk kampung baru mendapat pajakan tanah ketika itu,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.(petikan dari: www.pribumiperkasa.com)

Perkara utama yang dipertikaikan ialah mengapa hakmilik kekal selama 999 tahun tidak diberi juga kepada Rancangan Kampung Tersusun? Siapakah sebenarnya di belakang Menteri Besar Perak? Adakah MB cuba membelakangkan dan mengguris hati dan perasaan 2juta Melayu Perak semata-mata hendak menurut kata 18 DUN daripada DAP.

Apa yang berlaku di Perak ini adalah sesuatu yang paling mahal dibayar oleh pengundi-pengundi Melayu yang memenangkan calon PAS dan KEADILAN yang calonnya Melayu sehingga menafikan UMNO mendapat majoriti mudah dalam Dewan Undangan Negeri Perak. Pokoknya perpecahan Melayu Perak boleh membawa bencana kepada negeri dan tunggulah sepanjang 3 tahun lagi Menteri Besar ini akan diperkotak-katikkan untuk kesekian kalinya.

Amir Hamzah
Batu Pahat.
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

Mengapa BN Perlu Rampas Perak Semula?
http://puu-umno.blogspot.com

Tuesday, May 19, 2009
Sejauh manakah keadilan/ketelusan polisi pemberian geran tanah '999 Tahun' kerajaan Pakatan DAP/PKR/PAS di Perak??

Salam Sejahtera,

Saya terpanggil untuk berkata sesuatu berkenaan isu pemberian geran tanah '999' tahun oleh kerajaan pembangkang DAP/PKR/PAS di Perak, jika tidak silap saya awal bulan Januari tahun ini, sehinggakan ianya telah menarik perhatian Kerajaan Pusat mengesa agar pemberian itu ditangguhkan sehingga Majlis Tanah Negara (MTN) membuat ketetapan polisi yang seragam di seluruh Malaysia. Kepada yang tidak arif undang-undang, isu Tanah walaupun adalah di dalam bidangkuasa negeri masing-masing (tetapi untuk keseragaman polisi, ianya telah di letakkan di bawah bidangkuasa Kerajaan Pusat). Artikel 74 Perlembagaan Malaysia jelas maksudnya.
Saya telah membuat kaji-selidik dan berikut adalah apa yang saya perolehi daripada kajian saya:

Kampung Baru - 55,233

Kampung Tersusun - 73,703
___________

128,936 geran tanah
___________


Melayu = 27.66% (35,663 geran)

Cina = 57.49% (74,125 geran)

India = 14.85% (19,146 geran)

Justeru itu, dimanakah yang dikatakan kesamarataan, keterbukaan dan keadilan untuk semua yang diwar-warkan oleh pakatan pembangkang ini?
Saya serahkan untuk Saudara/Saudari membuat kesimpulan masing-masing.
Terima kasih.

1 comment:

Cikgu Sa'adiah said...

amir, harini kak yah belajar blok di pkg bandar.