Tuesday, March 24, 2009

Najib Mula Menunjukkan Belang


Mendengar ucapan DS Najib ketika merasmikan Persidangan Pemuda,Wanita, dan Puteri UMNO di Dewan Merdeka, PWTC malam tadi telah membuatkan hati saya berdetik, sememangnya layak DS Najib menjadi Presiden UMNO dan seterusnya menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Ucapan Najib adalah ucapan yang berani, tegas, bersemangat dan ikhlas. Menyentuh pelbagai perkara dan isu-isu semasa serta memberi beberapa 'signal' tentang pertandingan yang akan berlangsung. Namun yang penting bukanlah kejayaan individu dalam parti tetapi adalah survival UMNO menghadapi masa depan yang lebih mencabar.

Bagi mempastikan survival UMNO dan menarik kembali kepercayaan orang Melayu maka UMNO perlu dan wajib berubah. Rata-rata perwakilan dan ahli UMNO akar umbi merasakan UMNO perlu membuat reformasi dan penambahbaikan kepada parti walaupun terpaksa membuat pindaan kepada perlembagaan parti.

Banyak perkara yang perlu UMNO lakukan perubahan sama ada berbentuk persepsi atau hubungan secara langsung dengan rakyat. Tanggapan bahawa UMNO adalah parti elitis perlu disangkal oleh pemimpin UMNO pelbagai peringkat dengan betul-betul turun padang menyelesaikan masalah rakyat.

Amalan rasuah politik yang seolah-olah sudah menjadi darah daging UMNO kini berada dipenghujungnya. Ketegasan Najib dalam hal ini perlu disambut oleh tangan-tangan perwakilan yang hendak membuat pemilihan jika mereka benar-benar ingin membawa perubahan. Pastikan keikhlasan itu dengan meletakkan kemenangan kepada calon-calon yang bersih dan berkeupayaan mengikut rentak presiden parti yang baru.

Pengalaman Najib sebagai menteri besar, menteri dan timbalan perdana menteri mengingatkan ramai pemerhati bahawa Najib mampu melakukan perubahan. Nyata keyakinan semakin terserlah apabila Najib akan membuka ruang demokrasi yang lebih luas kepada UMNO. Baik dari segi keahlian, aktiviti ,amalan serta penerimaan golongan muda, golongan terpelajar dan tenaga profesional ke dalam UMNO yang selama ini berlaku sekatan dan halangan kepada golongan-golongan tersebut.

Ahli UMNO juga perlu bersedia menerima media baru yang sudah lama diterima pakai sebagai satu medium kepada pembangkang untuk menyerang kerajaan. Bersediakan ahli-ahli UMNO yang rata-ratanya malas membaca, malas menulis apatah lagi malas untuk menghadiri majlis-majlis ilmu. Bersediakah ahli-ahli UMNO menyahut cabaran Najib bahawa ahli -ahli UMNO perlu ada jatidiri UMNO yang mantap. Mereka perlu menjiwai sejarah UMNO itu sendiri kerana UMNO bukan parti kecil tetapi parti yang berjiwa besar,memberi sumbangan besar,mempunyai sejarah yang panjang dan bermakna serta parti yang bukan dilahirkan di jalan-jalan demontrasi tetapi di Istana.

Ucapan Najib malam tadi juga memperlihatkan UMNO akan menghapuskan sistem koata dan meneruskan agenda PPSMI selepas Perhimpunan Agung ini. Selain itu kemungkinan pegawai-pegawai kerajaan kumpulan A dibenarkan aktif berpolitik.

Najib mengulangi bahawa Orang Melayu akan terus dibela. Perjuangan pemimpin-pemimpin terdahulu akan diteruskan. Cabaran kepada Najib amat berat. Sedar akan tanggungjawab itu tanpa rasa berselindung Najib meminta perwakilan menyediakan pemimpin-pemimpin yang setia dan sanggup mengikut rentak dan lengoknya sebagai Presiden yang baru bagi mempastikan UMNO akan kembali berada di puncak.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

No comments: