Wednesday, April 22, 2009

Apabila Orang Bukan Islam Bertakbir.

Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkifly Mohammad Omar begitu bangga memberitahu makin ramai masyarakat bukan Islam bertakbir masa ceramah PAS. "Kini bukan Islam pun sudah mula bertakbir, walaupun sebutannya tidak berapa betul namun mereka sudah positif dengan kalimah ini, Alhamdulillah ia satu kejayaan (dakwah) PAS,” katanya.
Berita ini dipetik dalam Harakahdaily Isnin yang bertajuk ‘ Bukan Islam bertakbir, kejayaan dakwah PAS’

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Takbirrrrrrrrr.....

Kalau difikirkan secara positif, ianya memang satu permulaan yang baik agar bukan Islam lebih mendekati kepada Islam. Mudah-mudahan agar sebutan itu akan benar-benar membuka pintu hatinya untuk memeluk Islam. Alangkah indahnya jika selepas ini mereka bukan sahaja bertakbir tetapi memakai kopiah putih atau berserban. Begitulah indahnya Islam menerima sesiapa sahaja yang ingin mendekatinya tanpa mengira bangsa, warna kulit dan asal keturunan.

Alangkah baiknya juga, mereka itu akan sama-sama meraikan majlis-majlis maulidurrasul yang sekarang ini masih berlangsung di seluruh negara. Baik di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung masih lagi mengadakan sambutan maulud. Biasanya majlis akan dimulakan dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, bacaan rawi berzanji serta marhaban dan diakhiri dengan ceramah maulud nabi.

Kalau benar lah mereka yang bukan Islam menyokong perjuangan PAS secara ikhlas datanglah ke majlis-majlis ilmu juga seperti majlis sambutan maulidurrasul, ceramah-ceramah fardhu ain atau kelas-kelas agama yang lain. Jika majlis-majlis seumpama ini turut dibanjiri oleh orang-orang bukan Islam dengan melimpah ruah seperti mana program-program ceramah politik PAS, hari ini juga saya menghantar borang keahlian saya untuk menjadi ahli PAS seumur hidup.

Saya juga berasa amat berbesar hati jika semakin ramai orang-orang bukan Islam akan pergi ke kedai-kedai buku mencari kitab-kitab agama Islam untuk dibaca di rumah. Di samping itu mereka juga akan berebut-rebut membeli buku-buku tafsiran Al-Quran untuk dijadikan bahan perbincangan mereka semasa minum kopi di kedai hailam.

Jika ini berlaku saya tidak menyesal meninggalkan parti UMNO walaupun parti ini banyak berjasa kepada diri saya, keluarga, bangsa dan agama saya. Saya telah memilih PAS, satu parti yang bukan sahaja menjaga bangsa dan agamanya tetapi telah berjaya mendakwahkan orang-orang bukan Islam di seluruh negara dari kalangan Cina, India dan Benggali.

Namun dalam saya menghayalkan yang indah-indah datang pula perasaan jahat seperti kata orang-orang tua, jangan fikir yang baik-baik sahaja fikirkan juga apa yang tersirat. Maka hati saya berdetik, kalau setakat bertakbir oleh golongan bukan Islam pun sudah dikira sebagai kejayaan dakwah PAS maka saya tersenyum sumbing. Saya terbayang tentang saudara-saudara baru yang diIslamkan oleh PERKIM dari zaman Tunku Abd Rahman hingga zaman Taib Mahmud sudah berpuluh ribu orang kesemuanya. Malah ada mereka ini 'lebih Islam' daripada orang Islam PAS atau UMNO. Lihatlah beberapa contoh iaitu seperti sdr Riduan Tee Abdullah dan Sdr Ravi Abdullah. Mereka bukan sahaja memeluk Islam malah menjadi pendakwah yang berjaya.

Saya juga ingin bertanya kepada Cina-Cina dan India-India yang bertakbir itu, tahukah mereka makna takbir yang dilaung-laungkan itu. Allah maha besar! Allah maha besar! Allah maha besar!. Adakah orang-orang PAS memberitahu kepada mereka itu makna sebutan takbir dan memberi sedikit huraian ringkas tentang Allahuakbar itu? Adakah setelah diberitahu maknanya itu maka mereka akan bertakbir juga?.

Jawapannya mereka akan terus bertakbir. Sebab agama mereka tidak ada haram dan halal. Yang ada boleh dan tidak boleh atau baik dengan tidak baik.Ianya tidak menyalahi 'akidah' agama mereka. Bagi mereka tidak salah menyebut kerana mereka bukan memeluk agama Islam.

Bagi mereka yang penting jatuhkan Barisan Nasional. Takbirlah dan bacalah ayat Quran walaupun tunggang langgang asal Melayu PAS tidak lari dari Pakatan Rakyat. Orang Cina akan memberikan gambaran bahawa mereka sudah serasi dengan PAS agar Melayu PAS tidak lari daripada Anwar Ibrahim. PAS pun sudah tidak mementingkan negara Islam dan hukum Hudud. Slogan 'membangun bersama Islam' pun sudah diganti dengan slogan sebuah 'negara kebajikan'.

Bagi orang bukan Islam, mereka sangat takut jika PAS berbaik dengan UMNO. Kalau hal itu terjadi, Pakatan Rakyat akan bungkus bersama-sama dengan harapan baru rakyat Malaysia ciptaan Anwar Ibrahim yang boleh membuatkan mereka sama rata sama rasa dengan Melayu UMNO. Sokong Anwar Ibrahim jadi PM, cita-cita Malaysia Malaysian yang mereka perjuangkan puluhan tahun akan tercapai. Oleh itu hati orang-orang PAS perlu dibelai agar mereka tidak lari kepada UMNO. Kalau dengan takbir boleh ambil hati orang PAS, takbirlah beramai-ramai.

Kemungkinan juga mereka bertakbir beramai-ramai adalah untuk mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kerana budi baik Nizar Jamaluddin bekas MB PAS Perak telah banyak berjasa kepada mereka. Pemberian hak milik kekal 999 tahun Kampung Baru merupakan satu anugerah yang tidak ternilai harganya. Kalau dengan takbir boleh ambil hati orang PAS, takbirlah beramai-ramai.

Akhirnya siapa yang tipu siapa dan siapa yang belit siapa. Jangan lah buat andaian yang boleh membuatkan orang tersenyum seorang diri. Belajarlah daripada sejarah silam. Jangan cepat sangat bersorak nanti kampung yang tergadai.

Takbir!
Takbir!
Takbir!

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

20 comments:

Geng Samudera said...

Pak Amir,
Bagi saya yang jahil pasal politik,dan selalu juga memerhati dari jauh merasakan dua-dua pihak ada kelemahan dan kelebihan.Saya lebih suka mengatakan bahawa,hidup 'sederhana' adalah jalan yang dituntut oleh agama kita.

Pendapat saya,pihak kanan masih mengamalkan amalan abbasiyyah walaupun secara dasarnya terbukti berkesan untuk membantu orang Melayu.Itu saya tak nafikan kebaikannya kerana saya juga berbangsa melayu dan adalah anak Johor sejati.Di pihak kiri pula,asyik bertelingkah menegakkan pendirian masing-masing walhal si hijau sepatutnya menjadi pemimpin yang disegani dan contoh umat islam dan seluruhnya amnya.Tetapi dok pi mai pi mai tang tu sejak dulu lagi.Tiada contoh yang baik untuk diteladani.
Persoalannya,terang lagi bersuluh kita sebagai umat muslim dari pihak kiri dan kanan masih menggunakan Perlembagaan Lord Reid tinggalan penjajah?.Kenapa kita tidak menggunakan suatu sistem pemerintahan khalifah dimana yang memutuskan undang-undang adalah Allah,sang pencipta dan pemimpin diamanahkan menjalankan amanahnya??
Penjajah dah semaikan nasionalisme pada minda kita beratus-ratus tahun lamanya sehingga sekarang.

Itu yang saya tak faham,dan saya takut jika perkara itu berlarutan,generasi says dan Pak Amir akan keliru dan cepat terpengaruh....

Komen skit....hehehehe

Khairil
Lima,Peru
www.samuderafarm.blogspot.com

amirhamzah64 said...

Salam Geng Samudera,

Salam perantauan untuk saudara yang mungkin sedang memecah samudera biru. Berkhidmat untuk diri sendiri, keluarga dan sudah tentu untuk negara.

Saya bersetuju beberapa perkara berkenaan komen saudara. Antaranya:
1.Kedua-dua pihak kiri dan kanan ada kelemahan dan kelebihan.
2.Bersederhana dalam semua perkara
3.Perlaksanaan hukum Allah untuk mentadbir negara.

Saya merasakan bahawa saudara lebih banyak pengalaman kerana saudara lebih luas pandangan. Banyak tempat di dunia ini yang saudara sudah sampai. Saya yakin jauh di sudut hati saudara tetap merasakan dalam beberapa perkara Malaysia tetap unik dan lebih baik.

Bagi saya sayang kepada bangsa tidak menyalahi selagi kita tidak merosakkan org lain. Apa guna Allah ciptakan manusia daripada pelbagai warna kulit dan berbangsa selain hanya untuk mereka ini berbaik-baik. Bangsa Arab keturunan Quraish pun sangat berbangga kerana Nabi akhir zaman datangnya daripada bangsa mereka.

Apakah PAS dan PKR itu tidak sayang kepada bangsanya? Apakah benar mereka mementingkan agama semata-mata dan tidak ambil peduli tentang bangsanya? Adakah itu hanya pemanis mulut sahaja sedangkan hakikatnya ianya lebih assobiyah daripada pihak kanan.

Adakah perlembagaan negara kita ini salah dari segi agama? Tentu sekali tidak terutama sekali dari sudut akidah. Namun saya sangat berbesar hati jika ada di kalangan pemimpin kita yang sedang berkuasa memikirkan untuk melaksanakan hukum hudud kerana ianya hukum Allah yang diciptakan untuk semua manusia.

Malaysia sudah cukup pengalaman, cukup kemahiran dan mempunyai ramai tenaga pakar dalam bidang agama. Apatah lagi dengan adanya mahkamah2 syariah dan peguam serta hakim syarie bagi memudahkan urusan perlaksanaan hukum hudud.

Masalahnya bila? selagi Allah belum membuka hati-hati pemimpin kita serta ulamak-ulamak yang tidak mahu menasihati kerana kebenaran. Pada saya hanyalah hendak atau tak ndak saja.

Jadi kalau begitu tukar sahaja kerajaan baru. Soalnya adakah Pakatan Rakyat boleh memberi keyakinan kepada rakyat disebabkan berlainan ideologi dan hubungan yang rapuh berbanding dengan BN yang telah cukup berpengalaman mentadbir negara.

Mungkin komen saya tidak memuaskan hati saudara tetapi itulah yang dapt saya ulas dalam ruang yang sempit ini.

Geng Samudera said...

Pak Amir,

Terima kasih pembuka bicara kerana sudi mendengar dan membalas teks saya.Sebelum itu,harap Pak Amir dan geng lain tidak beranggapan ini adalah suatu perbahasan atau provokasi dari pihak saya.
Sekadar pendapat peribadi saya sahaja melalui pemerhatian dan pengalaman saya.

Mmg saya tak nafikan bahawa jauh sudut hati saya yang saya sayangkan negara saya sendiri.Saya juga sayangkan bangsa saya.Saya dididik dari kecil didalam budaya Melayu.Mempelajari sejarah Melayu sedalam yang dapat.

Dan saya juga tak mengatakan ilmu saya sudah cukup untuk menunjukkan yang ini betul dan yang itu salah.Mmg,hampir 3/4 dunia dah saya jelajahi dan pelbagai jenis bangsa yang saya telah jumpai.Dan setiap hari membuat observation dari sudut yang positif apa yang boleh saya jadikan teladan.Ini juga bukan tujuan untuk 'brag' sesama sendiri dan saya dapat simpulkan bahawa mmg bangsa Melayu Islam adalah antara bangsa yang boleh dikategorikan beruntung mempunyai pemimpin yang pandai menguruskan pentadbiran negara terutamanya chedet (saya membesar dalam pemerintahan beliau).


Dan betul apa yang Pak Amir juga katakan kita juga patut sayangkan bangsa kita selagi tidak menyalahi dan merosakkan orang lain.Syabas di situ!...

Seperkara yang membuatkan saya berfikir lebih mendalam adalah dikhuatiri pemimpin (terutamanya) tidak betul-betul memahami amanah yang diamanahkan oleh sang pencipta.

Tengoklah masa kini,segala permasalahan sosial samada peringkat atasan dan bawahan.2 x 5 jerkk...
Tiada kesudahan....

Seperti Pak Amir katakan,mmg besarlah harapan saya juga kiranya pemimpin dapat melaksanakan hukum sang pencipta yang dicipta untuk semua umat manusia.

Saya berpendapat,jika usaha ini digiatkan berterusan bukan hanya luaran sahaja malah ke akar umbi,masyarakat akan memandang agama Islam itu suatu agama yang relevan sepanjang masa.

Saya bercampur dengan pelbagai masyarakat luar di mana kekadang mereka sendiri keliru dengan apa yang berlaku pada mereka tetapi mereka bangga atas lakuan mereka.Frenchman for frenchman, Brits for Brits,Norgess for Norwagien people,Russia for russian....
Sifat nasionalisme mereka terlalu kuat sehingga mereka merasakan merekalah yang paling hebat walaupun sesama Kristian.Mereka berbaik-baik hanya untuk tujuan2 tertentu sahaja.
Saya rasa Pak Amir boleh faham penulisan saya.Begitu juga seperti yang berlaku pada bani israel yang sampai sekarang merasakan bangsa merekalah yang paling suci.


Bayangkan bila muslim for muslim no matter what is their races,i think the world of future islam will come soon....

Itulah,bila pihak pemerintah sekarang sudah berpengalaman mentadbir,harapan agar mereka betul-betul dapat membuat suatu yang berkesan untuk masyarakat Malaysia khususnya....

Kta pun tak mahu kerajaan yang baru setahun jagung tapi merasakan mereka boleh mentadbir negara.Dan pemimpin Melayu Islam yang tgh memerintah sekarang juga harus tidak leka dan hanya berkepentingan untuk diri sendiri sahaja....

Akhir bicara,saya menghormati setiap pendapat yang diutarakan kerana kita manusia tidak lari dari melakukan kesilapan.Begitu juga dgn saya....
Saya tiada hak sesekali mengatakan pendapat semua adalah betul atau salah.

Sekadar seadanya.

Lawat teratak samuderafarm saya jika berkesempatan di Batu Pahat nanti bila saya balik ke Malaysia,boleh layan makan tempe goreng sambil dengar jazz jawa...heheheheheee

Semua dialu-alukan.....

Sang Pangeran
Khairil
www.samuderafarm.blogspot.com

zedmagel said...

Bro Amir,

Membaca tulisan saudara, secara ringkasnya saya melihat orang Melayu ini mudah sangat terpedaya dengan perkara-perkara kecil, jika kaum lain hanya bertakbir mereka berasa sangat bangga dan menganggap rakan mereka sudah menerima Islam. Tapi dalam takbir rakan yang berpura-pura itu, kepetingan dan kebajikan orang Islam sendiri banyak yang tergadai dan tercemar, mereka ini tidak perasan ( ataupun mereka buat-buat tak perasan sahaja? ).

Orang Melayu ini sangat pandai berpolitik, sehinggakan kepentingan agama dan bangsanya ditolak ke tepi pun tak mengapa demi untuk mencapai cita-cita politik mereka seperti yang tuan perkatakan. Demi bercita-cita untuk menjadi pemimpin walaupun usia dah tak berapa, mereka buat juga perkara-perkara yang akan merugikan terus bangsa dan agamaya. Itu cara orang kita berpolitik. Tapi bagi kaum lain, saya lihat mereka berpolitik dan sama-sama memperjuangkan kepentingan bangsa masing-masing. Mereka mampu meraih kedua-dua kepentingan dalam membuat satu tindakan.

Bagi parti UMNO saya lihat cara mereka berpolitik berlandaskan - Islam dijungjung, bangsa Melayunya di kendong.Jika harapkan parti Melayu yang lain, bak kata saudara MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI le jawabnya.

Saya jangkakan di hujung tulisan saudara kali ini ada pantun, tapi takde pula.Macam tulisan jambatan bengkok beberapa blogger mengutarakan pantun sumbang mereka. Jangan kita lupa pantun itu pun satu pusaka milik orang Melayu juga.

DANG NILA MEMANGKU PUAN
BEREMBANG BUAH PEDADA
ADAKAH GILA BAGIMU TUAN
RUSA DI HUTAN DIPIPISKAN LADA

Pantun ini saya tujukan kepada parti yang melihat orang kafir bertakbir dan mereka berasa tersangat le sukanya.

rizuan mh said...

ALLAHUAKBAR..

maknanya, Allah Maha Besar. Maha Besar Allah dari segala kebesaran ciptaan-Nya..hanya Dia yang Menakluk segala ciptaan di langit dan di bumi termasuk Nik Ajiz dan puak-puak kapir tu.

mereke boleh sebut dan menjerit-jerit kalimah suci tersebut.tapi mereka tidak mentakbirkannya, iaitu mengakuinya.mentakbirkan kalimah itu bererti membesar-besarkan zat Allah.kalau YDP PAS NS tersebut beriya-iya mengatakan yg puak-puak kapir tu dah bertakbir dengan Allahuakbar, maka salah besar dia dah buat.sebelum keluarkan statemen mcm tu Pak Haji, tolonglah faham betul-betul. tak kan la kami rakyat marhein yg lemah iman ni nak tegur pak haji kot.

kaseh said...

Salam Pak Amir dan Rakan-Rakan Seperjuangan....

Saya tertarik dengan komen rakan2 semua...yang sebenarnya saya amat takut akan genenari yang akan datang seperti rakan kita yang mana membesar dalam pemerintahan Dr M, saya amat berbangga dengan apa yang dilalukannya...sayang sekali pada masa kini umat islam udah banyak terpesong dengan ceramah-ceramah campuran yang melibatkan orang bukan islam...mungkin kalau tidak dibenteras umat islam akan dipijak dihalang dan ditinada..ah malunya saya dengan bangsa sendiri....seperti pesanan Orang tua saya...pilih pemerintah yang betul untuk menjamin kesejahteraan anak cucu cicit akan datang...marilah sama-sama kita sedarkan orang islam yang sudah terpesong jauh....

amirhamzah64 said...

Salam Geng Samudera,

Bagi saya, Jika sesebuah kerajaan itu tidak dapat melaksanakan hukum Allah atas beberapa sebab yang tertentu itu bukan tanggung jawab kita sebagai rakyat. Apatah lagi jika sebahagian besar rakyat mahukan perkara itu. Maka pemimpin-pemimpin itulah yang menjawabnya di padang mahsyar.

Kalau begitu, apa pula tugas kita sebagai rakyat jika kerajaan yang kita pilih tidak mampu melaksanakannya? Jawapannya kita lakukan di dalam lingkungan kuasa kita. Kalau kita sebagai bapa, laksanakan hukum-hukum Allah itu di dalam keluarga kita. Maksud saya jadikan keluarga kita itu sebagai keluarga yang betul-betul mengamalkan syariat Islam. Didiklah anak-anak dan isteri kita agar benar-benar berakhlak dan mencermin umat terbaik.

Masalah kita sekarang ialah kita terlalu sibuk dengan negara Islam tetapi negara kecil kita keluarga kita, kampung kita, mukim kita hancur dan musnah kerana negara Islam itu tidak wujud dalam diri kita sendiri. Kita hanya beretorik tetapi hakikatnya bontot kita bergelumang taik......

terima kasih.

amirhamzah64 said...

salam bro zedmagel,

Orang kita kalau berpolitik sanggup berbunuh-bunuh dan sanggup memutuskan silaturahim. Taksub yang melampau sedangkan Islam menganjurkan kesederhanaan.

Saya tidak mahu nak komen banyak apabila sudah ada yang taksub. Pengikut yang taksub, mereka tidak lagi boleh berfikir dan menerima bulat-bulat apa yang dikatakan oleh pemimpinnya. Ini yang dinamakan penjajahan mental. Tidak lagi dapat membezakan antara betul dan salah, benar dan bohong. Kalau dah taksub, bontot pemimpin dia pun nak diciumnya.

Mereka tu tak perasaan, orang yang bertakbir tu nak mempersendakan mereka. Murahnya nilai kepercayaan sehingga begitu mudah diberikan kepercayaan itu sedangkan mereka itu musuh yang nyata.

Bodoh tak boleh di ajar,
Pandai Tak boleh ditegur.

amirhamzah64 said...

salam rizuan mh,

Cina-cina tu tak faham apa yang dia jeritkan. Dia ingat takbir tu macam sorakkan orang tengok bola. Tapi ustaz ni dah terlebih sudu dari kuah bro.....

amirhamzah64 said...

Salam kaseh,

Saya muda lagi kenapa dipanggil pak? hehehe

Tidak salah kalau nak bercampur dengan bukan Islam ketika mendengar ceramah. Mereka nak bertakbir pun sekarang ni tak salah malah dipuji-puji lagi kononnya golongan ini dah dapat hidayah.

Tapi percayalah Cina dan India sekarang ni sokong Anwar dan sokong Pakatan Rakyat yang menjanjikan emas tinggi menggunung.

Cina tipu PAS, Anwar tipu semua. hehehe.

Geng Samudera said...

"Masalah kita sekarang ialah kita terlalu sibuk dengan negara Islam tetapi negara kecil kita keluarga kita, kampung kita, mukim kita hancur dan musnah kerana negara Islam itu tidak wujud dalam diri kita sendiri. Kita hanya beretorik tetapi hakikatnya bontot kita bergelumang taik......"

Itulah persoalan yg cuba saya nak cakapkan,pihak belah sana tidak menunjukkan role model yang sebetulnya...hanya beretorik....

Tapi bagaimana dgn kita yang dah tau?.Bagaimana nak mengubah bontot kita yang bergelumang taik ditukar perlahan-lahan menjadi emas?..

Geng Samudera said...

Pendapat aku pada asasnya... kite kena wujudkan semula khilafah nie... sebab umat islam kita nie mundur sebab khilafah nie dirobohkan oleh western dengan dasar pecah dan perintah di mana semangat nasionalisme ditiupkan kepada umat Islam sehingga jatuhlah kilafah Ottoman kalau tak silap aku pada awal abad yang lepas. Maka lahirlah negara-negara Islam ... bukannya satu negara atau kilafah Islam. Maka lahirlah negara-negara Arab, Iran, Afghanistan, Malaysia... dll padahal pada zaman nabi dan kilafah mereka berada bawah satu payung ummat Islam yang satu...

Sekarang dasar pecah dan perintah telah menular kedalam darah daging sehingga kita melebihkan bangsa daripada ummat Islam itu sendiri. Dimana kita memandang bangsa Melayu lebih tinggi atau hebat dari sebahagian bangsa yang lain. Walhal Allah tidak melihat warna kulit atau rupa paras cuma tahap keimanan kite kepada-Nya..Tetapi dalam Islam, peranan bangsa ada posisinya tersendiri. Seperti maksud firman Allah dalam al-Quran "telah Aku jadi kan kamu pelbagai kaum untuk kamu kenal mengenali antara satu sama lain" (kalau tak silap aku). Contoh.. kalau Malaysia... Melayu ... politik, Cina ... business, India... perundangan atau kesihatan... (contoh). Kalau kite bersatu atas payung Islam. We can automatically synergize the strength. Kalau contoh dunia... Arab... duit, Melayu... kepimpinan + politik, Indon... semangat... power dah tu...

Tetapi bukan kite tak boleh sayang bangsa, malah "Kasih kan watan (bangsa) itu sebahagian daripada iman"... (hadis aku rase). Tetapi bila sampai kepada maslahah ummah, ummah Islam kena didahulukan daripada bangsa...

Sesunguhnya solat kite, ibdah kita, hudup kita dan mati kita nie hanya kerana Allah ta'ala... Di dunia nie cume testing belt keimanan.. kengkawan apa yang berlaku semuanya testing keimanan untuk kite...

""""Email balas dari kawan saya""""

Jadi,bagi saya sederhana di dalam berpolitik dan fokus dgn apa matlamat dunia dan akhirat untuk kedua-dua pihak......
No offend bro....hehehehehee


Sang Pangeran

amirhamzah64 said...

salam geng samudera,

Seperti yang saya katakan kita mulakan dulu dengan keluarga kita. Masalah kita sekarang adalah setiap keluarga mengabaikan tanggung jawab masing-masing. Kalau keluarga elok, masyarakat elok, negara elok.

Kepincangan sekarang ada dari diri sendiri dan keluarga. Jangan tuduh orang dan perlu cermin diri.

Tak gitu bro.

Geng Samudera said...

Salam Pak,

Betul-betul,saya sokong ckp pak amir tuh.Mulakan dr keluarga dan insya allah akan berkembang untuk negara.

Tapi pak,sekarang byk keluarga yg majoriti masyarakat kita porak peranda dan kelam kabut.Siapa dan bagaimana nak mulakan ehh?

Sang Pangeran

amirhamzah64 said...

Salam Geng Samudera,

keluarga yg majoriti masyarakat kita porak peranda dan kelam kabut.Siapa dan bagaimana nak mulakan ehh?

Bukan semua keluarga bobrok, masih ramai yang elok. Ini tugas NGO's atau Gerakan-gerakan agama, agensi-agensi kerajaan yang berkaitan. Saya rasa sekarang pun banyak program seperti program keluarga sakinah dan lain-lain.

Masyarakat sekarang tidak berminat dengan ilmu. Ilmu kekeluargaan dan keibubapaan penting untuk membentuk generasi akan datang. Berapa ramai yang berminat. Peluang ada disekeliling kita.

Keluarga-keluarga baru perlu mencari ilmu ini. Takkan perkara semudah ini pun nak bergantung dengan kerajaan. Proaktif lah sikit....rakyat Malaysia.

Keluarga sendiri, sendiri mau ingatla bro......

Geng Samudera said...

Salam Pak Amir,

Pepatah mengatakan,"Nak seribu daya,taknak seribu dalih"....

Keluarga memainkan peranan penting bagi mewujudkan masyarakat dan pemerintahan yang gemilang.Ya,keluarga baru perlu proaktif dalam mewujudkan keluarganya yang dinamis dan cemerlang.

Tapi pak,coraknya juga perlu dari role model yang bagus.Bak kata " Cikgu kencing berdiri,anak kencing berlari" (ehh..apa betul ka bidalan aku nih...hehehehe).

Anak mendapat contoh dari ibubapa,ibubapa mendapat contoh dari NGO2 dan pembelajaran serta seterusnya......

Biarlah kita berdoa 'mereka-mereka' di atas tuh mengerti bahawa di bawah nih,banyak lagi tugas penting mereka yang belum selesai.Ramai mata melihat.Jgnlah asyik mengejar suatu yang tak hakiki semata-mata kerana wang dan pangkat.Itu tak bagus banget..betul tak Pak?
Single vote dari setiap rakyat penting maaa....
Takkan nak kasi sama itu olang macam KJ atau Anwar maaa..hehehe

Lu fikirkan sendiri...(Nabil)

Geng Samudera said...

Lagi satu,
Saya rasa elok juga tuh ekuiti 30% bumiputera di 20+- sektor dihapuskan.Barulah keluarga masyarakat kita akan proaktif dan berusaha bersungguh-sungguh dan tidak selalu merasakan di dlm zon selasa,betul tak pak?..

Any pandangan?

amirhamzah64 said...

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)



1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.


2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.


3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).


4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.


5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.


6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.


7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.


8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.


9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.


Ibrahim Ali
25 April 2009

Panglima Perang Cyber said...

tuan, saya salin artikel ini untuk bacaan pengunjung blog saya.

artikel yang mantap di atas patut ditatap oleh seluruh rakyat Malaysia...

tq

amirhamzah64 said...

salam Panglima Perang Cyber,

Silakan bro. Tujuan kawan menulis memang suruh orang membaca kepada mereka yang sudi membaca