Tuesday, December 16, 2008

Program 2 jam 3 jam

PORT DICKSON 15 Dis. - Penduduk di Kampung Pachitan dekat sini, menyambut baik program 'Mari Belajar 2 jam 3 jam' yang diperkenalkan oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan menyifatkannya memberikan impak yang cukup positif.

Pengusaha kebun kelapa sawit di kampung berkenaan, Suhaimi Harun, 50, berkata, dia kini mewajibkan dirinya untuk bersama-sama anak-anak, sekurang-kurangnya dua jam sehari untuk memantau perkembangan pembelajaran mereka.

''Dulu saya tidak memperuntukan masa untuk bersama-sama anak untuk mengetahui perkembangan pelajarannya tetapi kini, saya akan menutup televisyen untuk tempoh tersebut dan memberikan tumpuan kepada pelajaran anak saya," katanya yang turut sama menjayakan Konvensyen Mari Belajar 2 Jam 3 Jam peringkat negeri di sini hari ini.

Konvensyen itu dirasmikan oleh Ketua Setiausaha kementerian berkenaan, Datuk Abd. Jabar Che Nan. Turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan) Risda, Datuk Ali Nordin Wahiduddin dan Pengarah Risda negeri, Abdul Ghaffar Borhanudin.

Suhaimi berkata, program itu telah memberikan impak positif kerana sebelum ini dia sendiri pun jarang meluangkan masa untuk membaca buku, tetapi sekarang telah bersama-sama menghabiskan masa dua jam itu dengan membaca pelbagai jenis buku.
''Ia telah berjaya memupuk minat kepada anak saya untuk membaca buku kerana ayahnya turut sama membaca dengan mereka," katanya yang mempunyai empat orang anak.
Seorang suri rumah, Julia Jamal Mohamed, 34, memberitahu, hubungan dengan anaknya menjadi lebih rapat kerana dia sering menjadi rujukan dalam pembelajaran pada tempoh dua hingga tiga jam yang ditetapkan itu.

''Saya seronok kerana anak-anak mula menunjukkan minat untuk belajar bersama-sama dan biasanya, kami mengulang kaji pelajaran pada waktu malam," katanya yang mempunyai empat orang anak berusia antara setahun hingga sembilan tahun itu.

Menurutnya, dia seronok dengan program '2 jam 3 jam' itu kerana berupaya menyedarkan ibu dan bapa terutama di kawasan pedalaman mengenai kepentingan pelajaran kepada anak-anak.
Dalam pada itu, Normi Sadiman, 46, yang turut sama dalam konvensyen tersebut berkata, program sedemikian banyak memberi ilmu dan pemahaman terhadap konsep kecintaan pada pelajaran demi masa hadapan yang lebih cemerlang.

''Saya memberi penekanan khusus kepada anak-anak supaya menjadikan dalam sehari mesti ada dua atau tiga jam untuk mengulang kaji pelajaran, belajar, mencari ilmu dan sebagainya.
''Saya tidak mahu melihat anak di desa keciciran dalam pelajaran dan nyata apa yang dirancang ini boleh memberi manfaat kepada semua," ujarnya.

Terdahulu, Abd. Jabar dalam ucapannya berkata, resipi kejayaan sesebuah negara itu bergantung kepada ilmu dan untuk itu, setiap generasi tidak kira sesiapa pun hendaklah menitik beratkan soal pelajaran.

''Ibu bapa perlu memberi sokongan terhadap pembelajaran anak-anak dan pada masa yang sama memupuk kesedaran, meluaskan pengetahuan dan kemahiran mereka untuk menjadi pemudah cara pembelajaran anak-anak di rumah,'' ujarnya.

Sehubungan itu katanya, ibu bapa akan menjadi jurulatih, pemantau dan pemerhati pembelajaran anak-anak di rumah.

No comments: