Wednesday, July 22, 2009

Bencana Di Malaysia kerana Peliwat Masih Bebas?



Bencana alam datang dalam pelbagai bentuk dan saiz. Ada sesetengah bencana ini boleh dijangkakan manakala sebahagian lainnya tidak. Bencana alam telah berlaku di muka bumi ini sejak beratus-ratus tahun yang lalu. Namun, kejadian ini akan hanya dikenali sebagai bencana hanya apabila ia melibatkan kehilangan nyawa manusia. Walaupun bencana yang datang meninggalkan kesan yang menggerunkan namun amat penting dan menarik bagi kita mengetahui dan mempelajarinya.



Bencana alam sebahagian besarnya berlaku akibat dari proses semulajadi alam. Namun, dalam keadaan tertentu, bencana alam juga boleh berlaku akibat dari campur tangan manusia. Dalam kes-kes yang lainnya, kesan-kesan dari bencana alam meningkat intensitinya akibat tingkah-laku manusia di dalam alam ini.

Di Malaysia bencana alam jarang berlaku. Walaupun begitu, antara bentuk-bentuk bencana yang kerap direkodkan di negara ini adalah banjir, banjir kilat dan tanah runtuh. Sepanjang sepuluh tahun kebelakangan ini, terdapat beberapa peristiwa bencana alam yang mendapat liputan meluas seperti Tragedi Highland Tower (1993), Tragedi Pos Dipang (1996), Tragedi Ribut Greg di Sabah (1996), kejadian tanah runtuh di Gombak (2004) dan banyak lagi. Manakala, tragedi hempasan ombak besar Tsunami pada 26 Disember 2004 yang lalu merupakan yang pertama kali berlaku dan tidak mungkin kita semua lupakan.

Sejak beberapa bulan terakhir ini, Malaysia kelihatan seperti sebuah negara yang berada dalam zon bencana alam serius. Apa tidaknya, bermula dengan beberapa tragedi tanah runtuh di Selangor, termasuk Bukit Antarabangsa, batuan runtuh di Ipoh, tanah runtuh di Miri, dan banjir besar di beberapa daerah, termasuk di Sabah dan Sarawak. Walhal, Malaysia sebetulnya boleh dikategorikan sebagai negara yang 'hampir bebas' daripada bencana alam.

Malaysia pada umumnya bukan sebuah negara yang bergunung-ganang, dengan ramai penduduk tiada pilihan, melainkan terpaksa tinggal di kawasan pergunungan yang berisiko tanah runtuh. Sungai kita tidak terlalu panjang dan berdataran banjir yang luas sehingga penempatan yang sesuai untuk membina kawasan perumahan amat terhad.

Negara kita juga jauh daripada 'jalur lingkaran api', di mana bencana gempa bumi, tsunami dan letusan gunung berapi – berada pada tahap risiko yang sangat rendah. Begitupun, negara kita begitu prihatin dengan rakyatnya yang ditimpa bencana alam.

Penyakit virus H1N1 juga merupakan satu bencana kepada negara. Banyak sekolah sudah ditutup malah Institusi Pendidikan Tinggi juga telah menerima tempiasnya. Selepas H1N1 apa lagi agaknya bencana yang datang.



Selalunya bila berlaku bencana alam atau bencana manusia sering dipersalahkan. Faktor manusia sedikit sebanyak mempengaruhi sesuatu bencana selain ketentuan Allah sejak azali. Saya teringat sejarah ringkas Kemusnahan Kaum Lut A.S yang masyhur itu.



Nabi Lut merupakan anak saudara lelaki Nabi Ibrahim a. s. Baginda menetap di sebuah kawasan bernama Sadum. Kaum Nabi Lut mempunyai sifat yang amat buruk iaitu lelaki memperisterikan kaum lelaki dan perempuan bersuamikan perempuan. Mereka tidak mahu berkahwin dan hanya tertarik kepada kaum sejenisnya sahaja. Oleh itu Nabi Lut diutuskan Allah untuk berdakwah kepada kaum ini. malangnya dakwah yang disampaikan oleh Nabi Lut tidak diterima oleh kaumnya, lalu Nabi Lut berdoa kepada Allah agar menurunkan bala seksaan terhadap kaumnya. Allah berfirman dalam surah Allah-Ankabut ayat 28 yang bermaksud:

“Dan ingatlah ketika Lut berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kamu benar-benar mengerjakan perbuatan yang amat keji yang belum pernah dikerjakan oleh seorang pun daripada umat-umat sebelum kamu.”Lalu Allah menurunkan seksaan terhadap mereka. Firman Allah dalam surah Hud ayat 82 yang bermaksud :

“Tatkala datang perintah kami, kami jadikan yang tinggi menjadi rendah dan kami jatuhkan batu dari tanah yang keras di atasnya berturut-turut.” Kaum Nabi Lut yang ingkar itu akhirnya ditimpa balasan Allah yang berupa kemusnahan dan kematian yang penuh azab. Bumi bergoncang sehingga runtuh gunung-ganang. Dan da riwayat menceritakan pada keetika itu malaikat mengangkat negeri dan kaum Nabi Lut ke atas kemudian di campakkan semula ke bumi lalu dihenyakkan kemudiannya sehingga ia menjadi tanah yang rendah dan menjadi laut. Begitulah seksaan Allah terhadap kaum Nabi Lut yang suka melakukan hubungan sejenis. Semoga kisah ini menjadi iktibar dan pengajaran untuk manusia.

Lebih molek lagi Anwar Ibrahim jangan berdalih lagi. Minta dan rayu kepada mahkamah supaya dipercepatkan perbicaraan kes liwatnya dengan Saiful Bukhari. Rakyat Malaysia teringin sangat hendak mencari kebenaran dan keadilan.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

5 comments:

KUNTONG said...

Semenjak dua menjak jadi SU negeri Pr..sa Johor, nampaknya entri anda semakin bertambah hebat dan jelas. Semoga berjaya perjuangan murni.

MAWAR BERDURI said...

salam?

SETUJU....SANGAT2 CAPAT LA APA LAGI TANGGUH2..JGN KASI LAMA!

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

salam pakcik Kuntong...
Selamat berjuang!

Salam MAWAR BERDURI
jangan tunggu lama-lama
Nanti terlepas lagi...

zedmagel said...

Salam BRo Amir,

Tak tahu nak kata. Tapi mungkin ada kebenaranya, sebab tu akan ada musibah yang kita hadapi. Sekarang ni selsema babi seperti tidak mampu di kawal lagi.

Pada yang berekaan bertaubatlah, selagi pintunya masih dibuka.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

salam bro zedmagel,
benar bro, pintu taubat masih terbuka.......