Monday, July 20, 2009

Hadiah Dari Seorang Kawan : Ilustrasi Sebuah Jambatan


Ilustrasi Jambatan lurus ini adalah karya sahabat blogger di Batu Pahat. http://rouslenz.blogspot.com. Beliau melukis lakaran ini berdasarkan imajinasi beliau. Saya selalu menulis dan menaruh harapan yang tinggi terhadap jambatan menggantikan Tambak Johor yang telah usang. Lakaran ini adalah khas untuk saya seperti komennya :rouslenz said...,bro amir did asked me to illustrate one...this is for him...

Ilustrasi Jambatan ini adalah berbeza dengan ilustrasi Jambatan-jambatan yang pernah disiarkan di media-media. Terima kasih bro

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

12 comments:

J@J@ / Bini The Rock said...

Salam Perkenalan....

Saya nak mencari blogger BP....
nak link dlm blog saya...

:)

amirhamzah64 said...

salam J@J@ / Bini The Rock,

Salam perkenalan. Pak Cik punya blog ni cerita politik. hehehe

ngku said...

salam,
lain dari yang lain, elok juga dlm kawasan sendiri tapi kena korban sedikit kawasan untuk buat terusan...

cekodokmasin said...

Salam tuan,
Buat aje jambatan tu. Tanah kita, air kita, selat kita, duit kita, peduli apa dengan dia. Dia pun tak pernah minta izin kat kita nak tambak pantai dia... memang PTUIH betul le dia ni..

silent MP said...

Pak Amir,


gile briliant sapa punye rancangam nak buat terusan, jambatan jadi lurus, kapal boleh lalu...then tambak pecah sampai tanah kita je..


cantik sgt la tu...

Arif Omar said...

setuju dengan contoh jambatan ini. janji ada ruang air mengalir sebelah kita. lantak le singapura nak luruskan sebe;ah dia. yang sebelah kita kita lengkongkan atau bengkokkan.

oyabun said...

Salam Sdr.Amir...

Semasa zaman Tun dahulu projek Jambatan Bengkok dah lulus. Singapura nak halang dan mereka tambak selat tebrau supaya laluan menjadi sempit dan kapal tak dapat lalu.( Singapura memang busuk hati ) Jambatan lurus ini menjadi altenatif kepada Jambatan Bengkok dan proposal ini nampak menarik sekali..terutama dengan terusannya. Dengan adanya laluan pintas ini dapatlah kapal-kapal pergi terus ke Tanjung Pelepas tanpa melalui Pelabuhan Singapura..dan ini membuatkan Singapura akan tergangga sekali lagi...

amirhamzah64 said...

salam ngku.
Mungkin terusan itu boleh dilebarkan sedikit lagi

salam cekodokmasin.
Salah paling beso ialah Pak Lah dan menantunya. Kalau tak dah nak siap la bro.

salam silentMP,
Insyallah, Najib dan Muhyiddin sedang timbang-timbang bila nak umumkan jambatan baru

salam bro ArifOmar,
Kalau kapal boleh lalu, terancamkan jugak Pelabuhan Singapura. Apasal Pak Lah buta no...

salam oyabun,
terusan agak kecil. Mungkin boleh dilebarkan lagi kerana sempadan antarabangsa masih jauh. Betul bro, hati mereka busuk macam Yahudi, perangai mereka macam israel.

zedmagel said...

Salam Bro Amir,

Cantik jambatan hasil kreatif sahabat tuan itu. Beliau seorang injin nyiur ke?

amirhamzah64 said...

salam bro zedmagel,

Betul le tu bro.

ajai62 said...

Salam Bro

Memang bijak pereka ilustrasi ini. Bukannya tak ada anak2 tempatan yang bijak dan berpandangan jauh, cuma yang kesalnya kerajaan kita sering nak gunakan consultant luar yang kononnya lebih pandai. Kalau dilihat negara kita bukannya berada di dalam linkaran gunung berapi seperti di Jepun , tapi kalau kita lihat jambatan yang dibina kat sini bertingkat2, bukan itu sahaja jalanraya mereka pun bertingkat2. Sesekali ada gempa bergoyong jugalah jambatan tu. Saya ada banyak koleksi gambar jambatan dan jalanraya bertingkat di Jepun yang diambil bila saya melalui jalan2 tersebut. Harap kerajaan kita runtuhkan tambak Johor yang dah usang tu.

amirhamzah64 said...

Salam ajai62.

Ya bro, Kita kena beri peluang kepada anak tempatan. Ilustrasi ni pun hanya dilukis oleh engineer di bandar kecil seperti Batu Pahat. Saudara mungkin beruntung kerana dapat pengalaman secara langsung di luar negeri sama ada belajar, bekerja atau melancong. Kata orang jauh perjalanan luas pandangan. Kerajaan sepatutnya membuka semula cadangan membina jambatan menggantikan tambak yang sudah tidak sesuai lagi buat masa ini.