Tuesday, December 1, 2009

Sejarah 13 Mei 1969 akan BERULANG?





Pra-pilihanraya 1969, parti-parti politik Gerakan dan DAP telah memainkan isu perkauman dengan lantang. Ia adalah lantaran dari slogan "Malayan Malaya" yang diperkenal oleh Lee Kuan Yew sebelum Singapura dikeluarkan dari Persekutuan Malaysia pada 1965.

Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah menimbulkan perasaan perkauman dan syak wasangka.

Pada pilihanraya umum 1969Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal memperolehi majoriti 2/3 diparlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.

Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.

Terjadinya Perisitwa 13 Mei 1969 adalah rententan dari PROVOKASI pihak pembangkang yang dimulakan sejak malam 10 Mei 1969 untuk meraikan kemenangan mereka. Penyokong-penyokong Parti DAP telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969, bila mana sekumpulan orang melayu yang sudah hilang sabar mengambil tindakan balas.

Walaupun aktivis Chuvanis Cina menafikan trajedi 13 Mei 1969 sebagai rusuhan kaum. Mereka menebarkan dakyah bahawa ianya adalah perancangan licik Tun Razak dan Dato' Harun.

Kalangan orang melayu pula mempunyai pandangan yang negatif terhadap kaum cina yang dilihat sebagai tidak mengenang budi dengan taraf kerakyatan yang diberikan pada mereka pasca kemerdekaan. Persepsi negatif masyarat Melayu terhadap kaum Cina juga berlaku kerana orang Cina merupakan majoriti menganggotai pasukan Bintang Tiga yang ingin menjadikan negara ini sebagai negara komunis berpaksikan negara komunis China.

Ada yang menyifatkan pergaduhan ini sebenarnya adalah pergaduhan "politik" Datuk Harun dengan sokongan Tun Razak yang tidak berpuas hati dengan Tunku Abdul Rahman bukannya perkauman kerana pemimpin cina Parti Perikatan seperti, Tan Siew Sin, Ong Yoke Lin telah "lari" bersama dengan Tunku Abdul Rahman ke Cameron Highlands. Sebelum peristiwa itu masyarakat Melayu dan Cina boleh hidup dalam keadaan yang harmoni. Seperti dinyatakan pergaduhan tidak belaku di negeri Melayu seperti Kelantan, Pahang dan Kedah. Jika ia merupakan isu perkauman, pastinya pada hari itu orang cina dan melayu akan berbunuhan sesama sendiri di negeri tersebut seperti di selatan Thai. Bacaan lanjut klik di sini.

Walau apa pun, persepsi tentang tragedi 13 Mei 1969 adalah bermula dengan PROVOKASI. KM Pulau Pinang, LGE turut sama seperti perangai kebudak-budakan dan berfikiran mengundur ke belakang dengan memijak-mijak gambar 2 orang DUN Melayu amat dikesali. Tindakan beliau turut di lihat sebagai provokasi politik. Ianya mempunyai unsur perkauman kerana tidak berpuas hati dengan tindakan dua DUN Melayu iaitu DUN Changkat Jering dan DUN Behrang yang bertindak menjadi DUN Bebas dan menyokong BN. Tindakan ke duanya menyebabkan Kerajaan Perak bertukar tangan.

Mengapa perlu DAP terlalu marah dengan dua DUN Melayu ini?

1. Bukankah taktik melompat parti ini adalah idea orang kuat Pakatan Rakyat, Anwar Ibrahim yang menyimpan cita-cita menjadi PM melalui kaedah 'lompat parti' ahli-ahli Parlimen BN pada 16 September 2008. Malangnya ianya tidak menjadi tetapi terjadi di Negeri Perak.
2. Tindakan dua DUN Melayu dan 1 DUN DAP ini telah menyebabkan DAP 'kehilangan kuasa' di Perak. Walaupun Menteri Besarnya Melayu tetapi beliau dikelilingi oleh 6 orang exco DAP. Siapa sebenarnya yang berkuasa? Nizar atau Ngah, Ngeh dan kuncu-kuncunya?. Kehilangan kuasa DAP di Perak satu kehilangan besar kepada DAP yang cuba melebarkan kepaknya setelah menakluki Pulau Pinang. Kemarahan itulah yang menyebabkan pemimpin-pemimpin DAP memijak-mijak gambar dua DUN Melayu tersebut. Bagaimana pula jika tindakan mereka ini disambut oleh penyokong-penyokong Melayu kedua-dua DUN tersebut? Melayu Behrang dan Melayu Changkat Jering tidak terasa hati kah?

Tindakan Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang tidak sepatutnya masuk campur dalam urusan politik Perak. Apakah kepimpinannya di Pulau Pinang sudah cukup memuaskan hati rakyat Pulau Pinang. Adakah 'kepimpinan Umar b Abdul Aziz' benar-benar berlaku dalam pentadbirannya atau sekadar omongan kosong seorang ahli politik. Jika benar kepimpinannya di Pulau Pinang itu hebat dan berjaya, bagaimana boleh kumpulan Pemuda BN Pulau Pinang berhimpun sebagai meluahkan rasa tidak puas hati terhadap pentadbiran Ketua Menteri Lim Guan Eng yang didakwa lemah dan tidak cekap menyelesaikan masalah rakyat dan gagal menunaikan janji pilihan raya umum.

Demontrasi itu yang diketuai Ketua Pemuda Umno negeri, Norman Zahalan, membawa beberapa kain rentang dan poster yang menghentam kerajaan negeri kerana gagal menyelesai beberapa isu termasuk Kampung Buah Pala, Rumah Hijau Mak Mandin dan juga projek kontroversi menebus guna tanah.Seorang yang menyertai kumpulan turut bertindak memijak dan membakar poster LGE. Sama lah juga apabila LGE memijak gambar dua DUN Melayu di Perak.

Saya melihat, provokasi politik ini bukan satu perkembangan yang sihat. Provokasi ini boleh menjadi hasutan dan membakar semangat perkauman yang memang sedia ada terutama selepas Pilihanraya umum ke 12 yang lalu. Jika tindakan-tindakan bodoh dan dungu ini dibiarkan berleluasa, tidak mustahil 13 Mei 1969 akan berulang. Teringin sangat kah DAP dan LGE?

Amir Hamzah
Batu Pahat.
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

10 comments:

PARPUKARI said...

Hebat artikel tuan ni. Mintak izin nak copy. Tq

Arif Omar said...

NAMPAK GAYANYA BEGITULAH. API DAH MULA DIMAINKAN SEBIJIK SAMA DENGAN TRAGEDI 13 MEI. MEREKA DAH PALUKAN GENDANG. APA LAGI YANG DITUNGGU KERAJAAN. ISAKAN SAHAJA SEMUA BADUT INI.

mukhtar said...

Amir,

Pahlawan selempang merah yang menyelamatkan orang melayu Kg.Gombak dan Kg.Baru pada 13 Mei 1969 rata-rata dah meninggal dunia atau sudah tua.

Masih adakah anak muda Melayu sekarang yang sehandal itu?

Anonymous said...

SLM BRO..KOREKSYEN..SI BAPAK DIA YG PIJAK2 GMBR TU. SI ANAK PENJAGA JAMBAN PLAK MELANGKAH MCM ORG NAK BERAK HEHEHEH

MMG DASAR KOMUNIS JUGAK ANAK BERANAK NI
MMG PATUT PUN GMBR DIORANG PLAK KENE INJAK2 & BAKAR HUHUHU YEZEEKKKK!!

Aemierulrizaki said...

KERAT JE KELDAI-KELDAI TU SEMUA!

OAFAAF said...

Datuk Hisham buat apa ni...?? Cepat laa sumbat bangsat-bangsat ni masuk ISA...!!!!

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam PK: Terima kasih dan silakan bro...

Salam bro Arif Omar
Jangan bermain api nanti membakar diri. Kecil-kecil api menjadi kawan, bila besar menjadi lawan.

Salam mukhtar,
Sebenarnya pahlawan Selempang Merah daripada Batu Pahat dan Muar tak sempat sampai ke Kuala Lumpur pada 13 Mei 1969. Mereka telah ditahan polis sebelum dapat masuk ke KL seperti mana polis menahan orang-orang Banjar daripada Sungai Manik, Perak.

Kebanyakkannya sudah tua atau sudah meninggal dunia. Masih ada kerana patah tumbuh hilang berganti. Namun kebanyakkannya mengamalkan 'ayat empat' secara rahsia dan bersendirian tidak secara kumpulan.

Salam Jeffry,
Anak dan bapak sama saja. Bapak borek anak rintik. Sama dengan atok dia kat Singapura yang berbintik-bintik....huhuhu. Tiga-tiga orang ni ada hati busuk dengan Melayu.

Salam Melayu KaH Aku...
Kalau tak dapat kerat, simpan je dalam ISA....masa dalam tahanan tu jentik je telo dia sampai bengkak. hehehe

Salam Once A Fighter,
Hisham Pondan ni, jaga Kementerian Pelajaran pun lembab, KDN apatah lagi. Sekarang ni dia sibuk dengan Minah Indon....letih la dengan sepupu Najib ni...

cekodokmasin said...

سلام توان،
علمو-علمو يڠ دڬوناكن اوليه ڤهلاون سليمڤڠ ميره ماسيه اد لاڬي. انق-انق ڤڠليما صالح دان ڤهلاون سليمڤڠ ميره ماسيه اد لاڬي. ڤرچايله، كبڽقكن ملايو هاڽ ممرهاتيكن اڤ يڠ برلاكو. بيلا تيبا ماس دان وقتوڽ، ملدقله سڬالا دندم، كمارهن دان صفة ممڤرتاهنكن اڬام، بڠسا دان نڬارا. اكن ترهاڤوسله سڬالا بڠسا اسيڠ يڠ ممڤرسندا-سندقن اورڠ ملايو.
سڤرتي مان اكو كسل كران هيتلر تق سمڤت مڠهاڤوسكن بڠسا يهودي، اكو كسل كران كمارأن ڤهلاون سليمڤڠ ميره ﴿ترماسوق باڤ اكو﴾ دسكت اوليه داتوء اونن...

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

سلام ساودارا چكودوقماسين،
كالي ني كالاو برڤراڠ دڠن اورڠ كافير مك ڤڤراڠن اين اداله فيسبيلي الله. ڬوڬور اداله ماتي شهيد. ايايت ڬوڬور اونتوق ممڤرتاهنكن اڬام دان بڠسا. علمو كيياا صالح ماسيه منجادي عمالن باڬي سستڠه ڤيهق سچارا سمبوڽي دان برسنديرين. بيلا تيبا ماس مك سڬالا علمو يڠ ڽات دان غائب اكن كلوار دڠن سنديري.....

yiktiger said...

dan perangilah org kafir itu di jalan allah dan jnganlah kaqmu melampaui batas kerana allah itu tidak suka org yg melampaui batas....