Monday, March 29, 2010

Keluarkan Gerakan Daripada BN!



Ketua Gerakan Pulau Pinang, Teng Hock Nam menyelar bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung peranannya merasmikan mesyuarat agung tahunan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Dalam kenyataannya hari ini Teng juga membidas Tun Mahathir yang menyampaikan ucapan semasa merasmikan Mesyuarat Agung Perkasa kali 1 yang didakwanya bersifat perkauman dan 'menjijikan'. klik di sini. Soalan saya:

1. Daripada mana Teng Hock Nam mendengar ucapan Tun Dr Mahathir semasa merasmikan mesyuarat agung tahunan Perkasa?

2. Teng Hock Nam faham atau tidak bahasa Melayu?

3. Tunjukkan di mana ucapan Tun Mahathir yang bersifat perkauman dan 'menjijikkan' itu.

Tuduhan melulu daripada Teng ini membuktikan Gerakan sengaja mencari pasal dengan orang Melayu yang semakin meluat dengan beberapa kenyataan pemimpin Gerakan seperti Lim Keng Yeik, Koh Tsu Koon dan terbaru daripada Teng. Teng bukan sahaja membuat fitnah tetapi cuba memburuk-burukkan imej mantan perdana menteri yang juga seorang negarawan.

Ramai pihak sebenarnya cuba menghalang kehadiran Tun ke majlis PERKASA ini dan Tun sendiri sedar apabila Tun mengatakan 'ramai pihak menasihatkan beliau agar jangan merasmikan mesyuarat Perkasa kerana ia boleh mencemar imej dan nama baiknya. Namun, katanya, nama beliau sudah tercemar dulu angkara dikeluarkan dari UMNO'

Berikut saya siarkan ucapan Tun yang dicatat oleh Hasnurul Mohamed (Utusan Malaysia) yang membuat liputan langsung Mesyuarat Agung Perkasa kali pertama. Para pembaca boleh menilai sendiri sama ada benar atau fitnah kenyataan yang dibuat oleh Ketua Gerakan Pulau Pinang itu. Jika tidak ada unsur-unsur seperti yang didakwa oleh Ketua Gerakan itu maka suka kita mencadangkan agar dikeluarkan sahaja Gerakan daripada Barisan Nasional.

Catatan Hasnurul Mohamed:

Dr Mahathir menjelaskan, kerajaan perlu mendengar pandangan dan rintihan daripada semua rakyat tanpa mengira kaum - kerana kita berada dalam sebuah negara yang demokratik. Membentuk sebuah kerajaan atau tidak, bergantung kepada sokongan undi. Kalau ramai rakyat yang tidak mengundi, parti tidak akan mendapat kemenangan.

Oleh itu, penting bagi kerajaan dengar rintihan rakyat, di samping cuba mengambil kira pandangan mereka (rakyat). Bukan daripada satu kaum tetapi daripada semua kaum.

Orang Melayu perlu mengambil kira orang India serta Cina dan di Sabah atau Sarawak, kata Dr Mahathir. Walaupun jumlah mereka tidak ramai dan tidak dapat menentukan siapa yang akan memerintah.

Namun, katanya, orang Melayu perlu beringat bahawa kemenangan bukan bergantung kepada ratusan ribu undi tetapi kelebihan satu undi sahaja, Satu undi itulah yang akan menentukan menang atau kalah seseorang atau sesebuah parti.

Kata Dr Mahathir, jumlah yang sebesar ini (yang hadir pada mesyuarat agung Perkasa) harus diberi perhatian. Hendak menang atau kalah bukan kerana ribuan undi, dua tiga undi pun boleh menentukan menang atau kalah.

"Kalau mereka ada rintihan dan perasaan tidak puas hati, harus dengar. Kalau tutup telinga atau desakan mereka tidak didengar, dalam pilihan raya, akan kalah."

Dr Mahathir berkata, beliau akan cuba menyampaikan mesej Perkasa kepada kerajaan walaupun beliau bukan dalam kerajaan.

"Kepada parti pembangkang, biarlah mereka cari cara untuk putar-belit lagi," ucap Tun dengan penuh bermakna.
Mengapa sekarang orang Melayu memerlukan NGO seperti Perkasa dan peranan yang dimainkannya dalam politik dan lain-lain.

"Maaf saya katakan, wujudnya begitu ramai NGO Melayu yang memberi tumpuan masalah Melayu kerana terhakisnya kepercayaan mereka kepada UMNO sebagai pelindung nasib mereka. Kerana terhakisnya kepercayaan mereka. Mereka berpendapat, kalau UMNO tak berupaya melindungi mereka, mereka perlu berusaha untuk melindungi diri mereka sendiri," tegas Dr Mahathir.

Kata Tun, prestasi UMNO pada pilihan raya tahun 2008 amat buruk. BN hanya dapat menubuh kerajaan yang lemah, yang dilihat sebagai tidak berupaya mempertahankan kedudukan orang Melayu.

"Maka wujudlah NGO-NGO Melayu dan NGO Melayu yang terbesar adalah Perkasa," tambahnya.
Kini kerajaan terpaksa mendengar pandangan "mereka yang siuman dan tidak siuman", kata Dr Mahathir. Apabila mendengar keluhan dan desakan daripada puak-puak lain, Orang Melayu melihat seolah-olah kerajaan memberi layanan lebih baik kepada mereka daripada kepada mereka.

"Saya tak kata kerajaan berat sebelah tetapi lemah kerana UMNO dan BN hampir kalah," tegas beliau.
"Dulu adalah tuntutan dan desakan tetapi tidaklah biadab seperti hari ini. Saya bukan rasis, saya keturunan orang Melayu yang nak keamanan, hidup rukun dan damai. Negara dapat dibangunkan. Hampir 50 tahun tidak ada masalah yang besar dihadapi kecuali pada tahun 1969 dan 1987. Tidak ada tuntutan yang bukan-bukan daripada mana mana pihak," kata Dr Mahathir. "Masa saya jadi PM, ada juga tuntutan, tapi janganlah biadab." - Tun Mahathir.

"Zaman Tunku, Tun Razak, Hussein dan zaman saya, tak ada tuntutan yang bukan-bukan. Saya sebut yang benar, kalau tak benar, katakan pada saya. Saya stand to be corrected. Apa yang saya perkatakan adalah benar belaka.

"Negara kita unik, penduduk pelbagai kaum. Negara lain, penduduk tempatan tak akan beri hak kepada pendatang dan orang lain, melainkan guna syarat-syarat yang ketat seperti perlu tahu bahasa tempatan, budaya tempatan," ujar Tun.
"Orang Melayu murah hati. Sanggup kongsi negara kita ini hampir tanpa syarat, tidak ketat supaya mereka itu ada tempat tinggal dalam negara ini.

"Kita tidak soal. kita tidak bantah mereka nak mengadakan sekolah berbilang bangsa. Tetapi apa yang ada kepada kita yang sedikit ini, janganlah hendak diambil untuk diagihkan kepada orang yang sudah ada," tegas Dr Mahathir.

"Hanya 10 peratus anak melayu berada di universiti. Anak Melayu yang melanjutkan pengajian ke luar negeri, pun tak ramai. Kita boleh buat bancian, siapa yang lebih ramai?

"Ramai penuntut Melayu dapat biasiswa. Kita beri sebab tak ada duit, tak cukup. Yuran setahun RM60,000 mana ibu bapa melayu yang mampu. Zalimkah kita bagi biasiswa untuk tambah Melayu berpelajaran? Kalau tak betul apa yang saya katakan, buat bancian," kata Tun lagi.

"Ini sangkaan sahaja. Saya bukan rasis. Sila buat kajian. Memanglah saya ni ada sangkaan buruk pada orang lain." kata Tun dengan nada sinis.

Dr Mahathir juga berkata: "Ada orang kata, usah diungkit 1969. Bukan untuk takut-takutkan orang, tapi ini benar. Bukan sahaja Melayu, India dan Cina juga dapat bangun bersama melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB)."

"Janganlah sengaja menyakitkan hati orang Melayu, ada orang kata kaum Melayu kaum pendatang. Jika begitu, kenapakah negara ini dinamakan negara Melayu, dalam sejarah disebut Tanah Melayu. Tidak pula disebut ini adalah Tanah Orang lain. Maka, janganlah kata Melayu pendatang." Tun Dr Mahathir.

"Ada yang berkata dalam sebuah artikel, sebenarnya tidak ada orang Melyu di dalam dunia ini. Itu pun kita tidak marah, kononya tidak ada orang Melayu dalam dunia ini" - Tun Dr Mahathir.

Tun berkata, kalau orang Melayu kaum pendatang, kenapa tak sebut nama lain (selain Melayu). Kalau pun ada darah kaum pendatang tapi didekatkan diri dengan orang Melayu.

Keris ialah simbol bangsa kita. kita hargai. nak guna simbol kita pun tak kan nak kena minta maaf? Hanya kerana satu kaum nak hidup bahagia, kaum satu lagi hidup sengsara. - Kata Tun.

Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan tetapi bahasa-bahasa lain bebas digunakan. Ada imbangan. Tak pernah ambil orang melayu tanpa diberi hak kepada bukan melayu. dalam Perlembagaan disebut, tak boleh rampas - Tun M.

Tun mengingatkan,jangan ada mana mana pihak yang buat tuduhan melulu. Kita bukan rasis tapi kita sayang kepada negara kita. Kita tuntut apa hak kita. selagi kita tidak adil kepada orang melayu bermakna tidak ada keadilan kepada kaum kaum lain di negara ini.

Kata Tun lagi, media cina dan india, tolong buat laporan yang benar. jangan putar belit kenyataan saya. saya harus prihatin kepada nasib orang melayu. saya yakin ahli perkasa bukan berniat tidak adil terhadap bukan melayu tapi tuntut hak mereka. tuntut hak adalah tindakan yang adil.

Tambah Tun, Datuk Seri Najib jangan lupa rintihan dan tuntuan orang Melayu. Akibatnya nanti tidak baik kepada kepimpinan Datuk Seri Najib. Nak negara berada dalam keadaan aman, adil, saksama sesama kaum, nak keadilan dalam pengagihan kekayanaan dalam negara kita. bukan kita nak rebut tapi jangan ambil yang sedikit yang kita ada untuk diberi kepada mereka yang dah ada.

Perkasa sebagai NGO mainkanlah peranan secara bijak, bukan untuk mendabik dada. Sebabkan semua pihak mendapat keuntungan dan kemenangan, win win results. tak nak ambil semua bagi diri kita, mereka juga kaya tapi kita ada hak kita.- Pengakhiran ucapan perasmian Tun M.

Mana lebih jijik? Gerakan wants Chin Peng Home

Amir Hamzah b Hj Mohamad
Batu Pahat

16 comments:

Muhammad Syukri Sa'adon said...

Salam... Gerakan semakin melampau. berapa banyak kerusi parlimen yang dia ada? mereka kena sedar kerusi parlimen yang mereka menang itu adalah hasil kerja keras UMNO orang Melayu. Nak harap ahli2 mereka? mesti kalah macam kat Penang..

C L J said...

Yang menghairankan ialah kenapakah pihak tertentu itu begitu keterlaluan takutnya kepada perpaduan orang Melayu ?

Ingatlah bahawa dalam budaya melayu itu ada ujud phinomina amok. Fahamilah betul betul maksudnya. Ia bukan melulu seperti difahami pada minda luaran yang mudah. Ia adalah berkait rapat dengan sifat pasrah. Kalau sudah terperosok ke sudut tembok dan tidak dapat mengelak lagi sifat berani melayu itu akan semarak mengembangkan semangat dan tenaga.

Mereka akan terjeli dengan watak yang lain iaitu sifat amoknya kerana mengalah itu ialah hina, tidak bermaruah dan tidak bertanggong jawab terhadap keluarga, bangsa dan kedaulatan ugama di atas takhta imannya.

Maka berserahlah ia pada takdir hidup atau mati itu hanya Tuhan sahaja yang menentukan. Menang atau kalah dalam missi dihadapi adalah bergantung kepada hidayah Allah.

Mati kerana Allah adalah syurga. Hidup dengan mengabaikan perintah Allah adalah neraka. Maka itulah maksud istilah amok sebenar. Bukan sekadar difahami umum kini.

Shahdan perhimpinan orang melayu dalam cerna wadah menggambarkan mereka sudah bersedia untuk bersatu mengatasi sebarang rintangan sosial serta fahaman kelompok itu hendaklah juga difahami dengan baik.

Ia adalah satu gerakan untuk mengelak bangsa melayu daripada terkepung terperosok di sudut tembok; sekaligus mengelak daripada menghadapi kemungkinan timbulnya finomina amok itu.

Wallahuaalam.

hilbert said...

Salam bro,

Gerakan umpama anjing yang tersepit...sesiapa yang melepaskannya akan digigit...

saya akan menulis mengenainya selepas pengumuman calon Hulu Selangor nanti...

harap2 BN akan menurunkan calon daripada UMNO untuk kerusi itu nanti.

aah said...

Salam rakan rakan,

Tan Hock Nan adalah Bapak Komunis di Pulau Pinang dan parti GERAKAN merupakan klon PKM (Parti Komunis Malaya).

Cina komunis ni patut dihalau keluar dari negara kita.BN tidak memerlukan Parti Gerkan,parti in dah lama mampus.Bila mereka nak hidup semula maka mereka akan mainkan isu isu perkauman.

Kick Gerakan out from BN and let all of them join DAP.

Miak Bujat said...

Buang karan ajer dengar dari org yang kalah (pilihanraya)... kalau dah kalah tue... duduk diam-diam dan perbetulkan diri dan parti anda...

Dr Butiq said...

Kalau dah cina tu cina jugak jangan percaya sangat.biarlah org Pas sahaja yang kena tipu oleh org cina

Fakeh said...

Rasulullah s.a.w. adalah jawatan yang dilantik oleh Allah sendiri. Allah sendiri tengok dalam ramai-ramai manusia di muka bumi ini entah berapa ribu juta trillion manusia ni ada seorang di dunia ni namanya Muhammad Bin Abdullah s.a.w.

Beliau telah dilantik menjadi nabi bila umur dia 40 tahun. Waktu dia beranak jadi 40 tahun belum jadi nabi ni dia beranak, bonda dia mak dia Siti Aminah tak tahu anaknya ini akan dilantik menjadi nabi.

Sebagaimana yang disebut minggu lepas, kita menyambut maulid nabi, maulid nabi ni kerja tak sudah. Jangan ingat bila kita sambut maulid nabi ni selesai masalah. Kalau Nabi Muhammad waktu dia beranak tu serupa Muhammad Muhammad lain.

Kat kampung kita ada Muhammad,situ ada Muhammad, ada Mat, orang Melayu Kelantan panggil Mat, Mat anak kita, Mat budak kampung kita dengan Mat Bin Abdullah di Tanah Arab tu waktu dia beranak serupa aja. Yang jadi masalah, yang jadi kita dengan dia peringkat rapat ni setelah 40 tahun kemudian bila beliau jadi nabi dengan turunnya ayat Iqra'

NOTA : sila lawati klip video mengenai perkara di atas di alamat
http://hanifsalleh.blogspot.com/2010/02/tok-guru-oh-tok-guru.html

SILA ZIARAH BLOG FAKEH KHALIFAH

Ahmad Zack said...

betul tu Dr Butiq biar PAS sahaja yang jadi lembu dan PKR sahaja yang jadi kuda kepada kafir harbi nih..

mukhtar said...

Amir,

Betul pendapat kau tu. Kadang-kadang hendak mengambil hati orang Cina, kerajaan mengenepikan dan melukakan hati orang Melayu.
Kalau macam ini orang Melayu takkan pangkah UMNO pada masa akan datang kerana generasi melayu kini terpelajar dan pragmatik.

Chin Peng dan bala tenteranya telah banyak membunuh askar Melayu dengan kejam termasuk Leftenan Adnan.

Masa pemerintahan Bintang Tiga, banyak orang Melayu di Batu Pahat dan Muar dibunuh kejam.

Mujur, ada tentera Selempang Merah yang melindungi orang Melayu diketuai Pahlawan Kiyai Salleh.

Dr.Mahathir pernah berkata "Melayu Mudah Lupa".

Lu pikirlah sendiri.......

Arif Omar said...

menyampah. terutama bila melihat si lembut.

amieiezam said...

apa yang teman nampak, tun hanya minta kaum-kaum lain menerima melayu seadanya seperti mana melayu diterima sebelum ini... tun tak minta hak mereka diberi kepada melayu cuma minta hak melayu dikembalikan kepada melayu...

adakah sayangnya tun kepada bangsanya menggambarkan yang tun tak sayangkan cina,india,kaum asal lain di malaysia???...tun adalah negarawan...tun hanya marah pada mereka yang tak siuman dan saya kira cina gerakan nih adalah antara yg tak siuman!!!

SUMUR BANDUNG said...

Mir,
Cakap keluarkan Gerakan dari BN tak semudah itu.Ibarat nak keluarkan duri dari dalam daging.Kalau ditetapkan syarat pada PRU ke 13 lagi baik.Kalau mana-maa parti komponen BN yang bertanding di PRU ke 13 tidak menang separuh kerusi yang dipertandingkan secara otomatik tersingkir dari BN macamane?Paling tidak pun dia orang kena fikir banyak kali.Bukan macam MIC kosong aje kerusi di Ulu Selangor ak sabar-sabar nak letak calonnya yang kalah bertanding.Kan geli hati dibuatnya.
Sila layari http://sumurbandung-bp.blogspot.com/

STRONGER THAN ALL said...

Salam Bro...
X Yah susah2 nak keluarkan gerakan dr BN. UMNO je keluar dr BN....huahauahauahauhuahuahua...amacam good idea????

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam Muhammad Syukri Sa'adon,
Gerakan ada 2 kerusi Parlimen sahaja, Yang lain bungkus....Pemuda Gerakan pun dah minta keluar BN, keluar aje lah....nak tengok mana dia pergi...

Salam CLJ,
Dia belum tengok Melayu mengamuk. Dia biasa tengok keling mabuk aje...hehehe

Salam sejahtera hilbert ,
MIC ditolak kerana Samy, UMNO janganlah letak yang dah boleh buat 'perlupusan'. Kita tunggu umpan siapa yang mengena....

Salam aah,
Setuju, mereka komunis dalam bandar. Bubar jer gerakan dan ahlinya berambus pergi DAP....orait

Salam Miak Bujat
Ye betul...dah kalah buat cara kalah ar....

Salam Dr Butiq,
Hati-hati kerana mereka ini adalah jelmaan yahudi di alam Melayu.

Salam FAKEH
Nak iklan blog rupanya....moh kita
NOTA : sila lawati klip video mengenai perkara di atas di alamat
http://hanifsalleh.blogspot.com/2010/02/tok-guru-oh-tok-guru.html

SILA ZIARAH BLOG FAKEH KHALIFAH

Salam Ahmad Zack,
Hehehe....itu PAS dan PKR parti 'wali-wali'.....- wali selipor. huhuhu

Salam mukhtar
UMNO lebih mudah dikritik dan boleh berubah jika kena caranya berbanding PKR dan PAS.

Ayat ko 'Kalau macam ini orang Melayu takkan pangkah UMNO pada masa akan datang kerana generasi melayu kini terpelajar dan pragmatik'. Kalau macam tu nak pangkah siapa pulak? Nak pangkah PAS atau PKR? hehehe semua tu nak masuk tong sampah....Lebih baik tak yah keluo mengundi daripada mengundi 2 parti tu.

Salam Arif Omar,
Lembut dah banyak...lembut yang mana satu bro? hehehe


Salam amieiezam,
Sesiapa yang pergi ke Mesyuarat Agung PERKASA tu tau apa yang Tun cakapkan. Cina Gerakan saja nak cari pasal dengan Melayu.Persetan dengan mereka...

Salam SUMUR BANDUNG,
Sebeno-benonya memang sukar nak keluaokan Gerakan daripada BN. Gerakan sendiri pun acah2 jer nak keluo...dia pun takut. BN jarang kalah dalam pilihanraya....Bila sesekali kalah banyak kerusi, ramai yang melatah.....termasuk lah Gerakan.

Salam STRONGER THAN ALL,
Rugi bro...macam kena halau dari rumah sendiri.

Selempang Merah said...

Salam bro..
Saya cuma nk buka minda kita semua..
Kenapa org Melayu ada dlm UMNO-PAS-PKR ?
Kenapa org Cina ada dlm MCA-GERAKAN-DAP ?
Knp org India ada dlm MIC-DAP-HINDRAF-PPP ?

Adakah mereka tdk mendapat tmpt memegang jawatan dlm UMNO, MCA dan MIC ? Adakah sbb itu wujudnya, PAS-PKR-DAP-GERAKAN-HINDRAF-PPP dsb. Segalanya ada kebarangkalian.

Adakah UMNO-MCA-MIC tdk relevan kpd sesetengah pengundi? Adakah UMNO-MCA-MIC tdk dpt memperjuangkan hak masing2 ?
Segala jawapannya terletak di minda kita..

Pada pandangan saya, GERAKAN tdk perlu keluar BN, tetapi sewajarnya dibubarkan terus dan ahlinya diserapkan ke dlm MCA.

Begitu jg PKR & PAS dibubarkan dan diserapkan ke dlm UMNO. UMNO adalah parti untuk kaum Melayu dan kita tidak ada hak menghalang mereka untuk kembali kpd UMNO. Walau bagaimanapun, mereka yg kembali ke UMNO perlu dipantau pergerakan mereka drp semasa ke semasa. Contohnya bekas Semangat46 yg diketuai Ku Li.. seolah-olah ada udang di sebalik mee dlm isu royalti minyak kelantan..

wALLAHu a'lam..

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam Selempang Merah,
Mungkin ada benarnya pendapat sdr bahawa kita terlalu banyak pemimpin yang berbeza pendapat. Perbezaan ideologi jua menyebabkan wujudnya pelbagai parti. Kedudukan dan kepimpinan juga adalah antara sebab wujudnya parti baru atau parti serpihan.

Apa bezanya ideologi antara MCA dan Gerakan. Tidak ada perbezaan ideologi pun kecuali perpecahan di kalangan pemimpin. Buat masa ini MCA diiktiraf sebagai parti mewakili orang Cina liberal dan DAP agak radikal. Oleh itu saya bersetuju jika Gerakan dibubarkan dan ahli-ahlinya diserapkan ke dalam MCA. Namun begitu, berdasarkan sejarah kedua-dua parti, keadaan itu hampir mustahil berlaku.