Sunday, March 7, 2010

15 Kerusi Pun Tuntut Macam-Macam.




Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?

Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.
2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.
3. Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.
4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.
5. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.
7. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.
8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu.
9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu.
10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu.
11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.
12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Kalau dilihat ciri-ciri yang disebutkan di atas layakkah MCA, Gerakan dan MIC itu kita jadikan sahabat? Walau pun sudah hampir 53 tahun UMNO, MCA dan MIC itu bersahabat dan berkongsi kuasa namun pada hemat saya, mereka bukan sahabat yang boleh diharap untuk bersama kita ketika susah. Mereka hanya mahu mendampingi kita ketika kita senang seperti kata perumpamaan Melayu, kawan ketawa senang dicari, kawan menangis mana nak jumpa.

Apabila MCA meluluskan 5 resolusi, meminta tambahan bukan bumiputra dalam Perhimpunan Agung Tahunan MCA (AGM) Ke-56 semalam merangkumi 16 perkara di bawah usul politik, hal ehwal kerajaan, pendidikan, sosial dan ekonomi, serta budaya kita melihat MCA bukan hendak meringankan beban Perdana Menteri tetapi mengambil kesempatan di atas kelemahan kerajaan. Sepatutnya mereka menyelesaikan masalah dalaman parti mereka supaya BN menjadi kukuh semula sebaliknya menuntut sesuatu yang tidak mungkin dapat kerajaan lunaskan.

Adakah ini satu tuntutan atau satu ugutan?

Ketika kerajaan sedang menyusun semula kekuatan setelah tsunami pilihanraya ke 12 yang lalu, MCA bukannya membantu tetapi seolah-olah mahu pengundi Cina mengundi Pakatan Pembangkang dalam pilihanraya ke 13 nanti. MCA tahu kerajaan tidak akan melayan tuntutan mereka itu dan ini akan dijadikan alasan mengapa pengundi Cina akan beralih arah seperti mana sebahagian besar pengundi Cina telah lakukan pada pilihanraya yang lepas. Kali ini akan melarat ke negeri-negeri Selatan Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Nampaknya setakat ini hanya UMNO sahaja yang bersungguh-sungguh menawan hati rakyat semula. Apakah yang MCA dan MIC lakukan untuk membantu UMNO? Bukan hendak menjuarai hati rakyat bersama-sama tetapi membuat tuntutan yang sukar kerajaan tunaikan. Kerajaan juga mahu menjaga hati orang Melayu yang selama ini menjadi tulang belakang kepada kerajaan dan juga 60% daripada jumlah penduduk di negara ini.

Kalau setakat menang 15 kerusi daripada 40 kerusi yang dipertandingkan dalam PRU ke 12, jangan lah nak berkokok berderai-derai. Apa lagi yang orang Cina mahu? Tidak cukupkah yang telah dinikmati sekarang? Jangan menjadi tamak dan rakus sehingga boleh menimbulkan rasa benci dan marah kaum lain sehingga boleh menyebabkan golongan majoriti yang miskin bangun memberontak. Rata-rata orang Melayu merasakan apa yang mereka nikmati hari ini sangat tidak adil kepada mereka. Sudahlah mereka dijajah dan ditindas ratusan tahun oleh 4 bangsa penjajah sehingga mereka melarat di tanah air sendiri, tiba-tiba datang bangsa pendatang menjadi lebih kaya dan ingin merampas bukan sahaja ekonomi tetapi sudah mencuba menguasai politik di negara ini.

Kerajaan jangan tunduk kepada tuntutan dan ugutan MCA ini. Kalau MCA mahu keluar daripada BN pun lebih baik kerana mereka bukan sahabat yang baik. MCA seperti Singapura. Singapura bukan jiran yang baik untuk Malaysia. Jikalau MCA merasakan mahu bersama Anwar Ibrahim, silakan berbahagi-bahagilah kerusi parlimen dengan DAP. Orang Melayu harus berdiri sendiri dan tidak lagi bergantung kepada undi Cina.

Mulai esok, sesudah subuh semua Melayu yang belum mendaftar pergi mendaftar sebagai pengundi dan semuanya nanti keluar mengundi pada hari pilihanraya. Kalau MCA keluar daripada BN,saya lah orang yang paling gembira. Kalah atau menang cerita lain tetapi kita tidak menyimpan duri dalam daging, tidak risau musuh dalam selimut dan kita tahu musuh yang nyata.

Amir Hamzah
Batu Pahat

12 comments:

Arif Omar said...

MCA INI PARIA ;POLITIK. MASIH TAK SEDAR DIRI. PM LE KE HULU KE HILIR NAK PULIHKAN BN. MEREKA TAHU HANYA DESAK SAHAJA.

Geng Samudera said...

mmg cibaiiiii..........

mawar berduri said...

memang cina MCA ni tak sedar diri!
mangkuk punya cina..bila mempertahankan kuasa serah pada Melayu..yg MCA tau tuntut mcm2 tanpa memikirkan perasaan org lain..lancau la MCA!

gagasan_warisan said...

Memang mereka tak ikhlas bila dah kaya raya kat sini....dulu MCA ikhlas sebab nak dapat kerakyatan kat Tanah Melayu contoh terbaik adalah lee kuan yew...bukan main baik lagik.....bila dah dapat huhh macam haram habis semua dihalaunya......

mukhtar said...

Pemimpin Melayu pun sama - buat apa layan permintaan mereka tu.
Lama-lama orang Melayu merempat di tanah air sendiri.

cekodokmasin said...

Salam tuan,
Masa kampung tenpat kerja aku buat program Merakyatkan seni dan budaya, adalah SPR buka khemah pendaftaran pengundi. Aku tengok abang yang jaga khemah tu layu semacam jer sebab tak ada sambutan. Nasib baik aku tak cabul mulut suruh abang tu balik tidur kat rumah aje...

amieiezam said...

salam yop, lama teman tak ke sini..

hari nih berblog-blog keluarkan isu GERAKAN dan tak sior dengan BN. yang cakap pun bukan kecik anak ketua pemuda GERAKAN aka anak Lim Kheng Yeik (yuukkss air lior menjelejeh)

lantak le demer!!! kali nih berapa kerusi GERAKAN ada? Tsu Khoon pun apa kuasa dia sekarang?

teman tak heran la kalau kawan teman tak pandai jaga hati teman

Selempang Merah said...

salam bro Amir...

Mereka sebelum merdeka lagi, ibarat "gunting dlm lipatan" atau "musuh dlm selimut".

Walaupun tidak semua mcm komunis, tp kita perlu berhati2 kerana orang2 chin peng dan lee kwan yue masih ramai di negara ini untuk mencari peluang dari kelemahan bangsa kita Melayu yg semakin hari semakin layu.

Mudah-mudahan pemimpin2 kita terus segar berdiri tegak, membetulkan barisan agar terus dipercayai rakyat dan bukannya layu kerana musim kemarau panjang.

wALLAHu a'lam.

mukhtar said...

Semua MP MCA dan MIC yang menang tu bertanding di kawasan Melayu.
Sepatutnya UMNO bertanding kawasan tu. Dah tu ....buat apa layan tuntutan mereka tu...

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam bro Arif Omar: Biar le dia terbarai terus...Cina boleh tubuh parti baru.

Salam Geng Samudera,
Setuju.....cibai dan lancau! huhuhu

Salam Mawar berduri,
Udah le menang 15 kerusi daripada 222 kerusi, apalah kekuatan yang ada?

Salam gagasan wawasan,
Bukan kah saya dah kata, bangsa ni sama jenis dengan Yahudi di tengah-tengah negara Arab. Cina ni di tengah-tengah alam Melayu.

Salam Mukhtar,
Pemimpin Melayu lemah kerana 'duit' dan 'burit'

Salam cekodokmasin,
Orang muda dah daftar online katanya. Tapi SPR kata ada 4 juta tak daftar lagi. huhuhu

Salam amieiezam
Lantak dema le....Kalau MCA ada le juga 15 kerusi. Gerakan yg ada 2 kerusi daripada 222 kerusi parlimen pun nak gromal lebih-lebih....Khabokan kat dema tu....LU SAPA?

Salam Selempang Merah,
Kawan setuju mereka tu semua musuh dalam selimut. Komunis mmg dah diharamkan tapi cucu cicit dia bersepah dalam bando sekarang.

Salam Mukhtar,
Mana-mana kerusi yang majoriti Melayu hendaklah diserahkan kepada calon Melayu.
Kalau macam tu tar, Keling tak ada kerusi nak bertanding kerana dia tak ada majoriti di mana-mana Parlimen dan DUN termasuklah di Sungai Siput. huhuhuhu

light said...

SALAM SEMUA, DIPANJANGKAN DOA KEHADRAT ALLAH S.W.T AGAR PADA PRU 13 INI SEMUA PENGUNDI MELAYU MENGUNDI CALON MELAYU SAJA TAK KIRA DARI PARTI MANA ASALKAN MELAYU BIAR MELAYU SEMUA DI PARLIMEN DAM DUN. NEGERI JANGAN DIUNDI ATAU DIPILEH SELAIN MELAYU SAJA. NAK KATA KITA RACIS BIARKAN IYU HAK KITA. BIAR KITA TENGOK BRAPA KERAT CINA N INDIA AKAN JADI WAKIL RAKYAT. PARLIMEN HULU SELANGOR AKAN DATANG JUGA WAT YANG SAMA PILEH CALON MELAYU YANG DI SEBELAH KEREJAAN SENANG KEJA

OtAkZ said...

KETUANAN MELAYU hanya menjadi kenyataan jika PARLIMEN di kuasai 70% AP MELAYU. SO undi jer WAKIL MELAYU ke DUN dan PARLIMEN...Jgn dok takut sangat nak undi WAKIL MELAYU selain dr PARTI UMNO...MIC vs PAS = PAS, GERAKAN vs PAS = PAS, MCA vs PAS = PAS, UMNO vs PAS = suka korang nak pilih.....Buat apo pilih MCA, GERAKAN atau MIC ke PARLIMEN jika mereka salah gunakan kerusi PARLIMEN semata2 utk membatai kita balik dgn mempertikaikan ketuanan melayu dan hak keistimewaan orang melayu....UNDI kita suka hati kita la...Buata apo nak dgr cakap BN jika depa letak wakil GERAKAN / MCA / MIC di kawasan Melayu..Korang rasala..Kalo BN letak calon UMNO di Bukit Bintang atau dimana2 kawasan Majoriti Cina agak2 UMNO bleh menang kah???...lu pikirla sendiri..Orang CINA lebih bijak berpolitik dr orang Melayu..Depa tahu lebih ramai wakil CINA di Parlimen...Mereka akan mempunyai lebih banyak suara..UMNO terikat dgn sistem kouta..itu depa punya hal..KITA kena bijak sikit beb..