Wednesday, September 21, 2011

Tukar Kerajaan Mestikah Perlu Tukar Bendera ?

Hasrat membuak-buak pakatan pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada selepas PRU ke 13 sudah sampai ke peringkat tidak terkawal lagi. Beberapa kenyataan yang mengambarkan keghairahan mereka sudah terpacul daripada mulut pemimpin-pemimpin mereka. Mereka sudah merancang dan berkira-kira apa yang akan dibuat selepas menawan Putrajaya nanti.

Pemimpin Pakatan daripada PAS, Mat Sabu mahu mengubah sejarah negara ini dengan melakukan penulisan semula sejarah negara. Kononnya sejarah negara yang ditulis sekarang terlalu menyebelahi kepada kerajaan dan UMNO. Banyak fakta-fakta sejarah yang disembunyikan oleh UMNO kerana kononnya UMNO mahu rakyat tahu hanya UMNO saja yang memperjuangkan kemerdekaan negara ini.

Mat Sabu akan mengangkat komunis sebagai pejuang sebenar dengan menafikan golongan yang mereka anggap sebagai tali barut British sekiranya Pakatan menang nanti.

Kemudian timbul pula hasrat pemimpin pakatan pembangkang daripada DAP, M.Manoharan mahu menukar bendera Malaysia kepada sesuatu yang lain. Bendera yang yang ada sekarang lebih mengambar UMNO dan Barisan Nasional serta mempunyai persamaan seperti mana bendera Amerika Syarikat.

Bagi kedua-dua hasrat pakatan pembangkang ini menggambar mereka sudah kekeringan isu. Modal untuk menipu rakyat sudah tak ada, maka mereka membangkitkan sentimen-sentimen membenci oleh rakyat kepada kerajaan dengan isu-isu sejarah dan bendera.

Tidak ada perkara lain kah jika mahu membuat perubahan atau pembaharuan?

Apa niat sebenar dan simbolik tentang hasrat M.Manoharan untuk mengubah bendera Malaysia. Bagi saya Manoharan hanya mahu mengubah simbol-simbol dan warna di dalam bendera bukan mahu menjadikan bendera Malaysia itu berbentuk bujur, bulat atau tiga segi.

Simbol apa yang kemungkinan Manoharan mahu mengubahnya.

1. Simbul bulan dan bintang akan diubah menjadi simbul sabit dan tukul besi. Simbul itu adalah simbul komunis. Sedangkan bulan sabit itu lambang agama Islam sebagai agama Persekutuan.

2. Jalur-jalur dan bintang pecah 14 itu membawa maksud keanggotaan yang sama dalam Persekutuan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan juga akan dibuang kerana mereka mahu menjadikan negara ini satu kerajaan Republik Komunis yang berpusat kepada satu kerajaan bukannnya pecahan daripada pelbagai negeri

2. Jalur 14 merah putih akan disatukan menjadi satu warna iaitu warna merah yang amat disukai oleh orang Cina dan komunis.

3. Warna kuning mungkin juga akan ditukar kerana pakatan pembangkang tidak berminat kepada sistem beraja kerana sistem komunis anti tuhan,anti agama dan anti raja. Sedangkan warna kuning melambangkan kesetiaan rakyat kepada Raja dan Negara.

Ramai orang berpendapat, daripada memikirkan perkara-perkara yang belum pasti lebih baik pastikan pendaftaran ROS pakatan diluluskan sebelumkan PRU. Lambang dan bendera pakatan pembangkang pun belum wujud. Mereka akan bertanding dalam PRU dengan menggunakan lambang dan bendera parti masing-masing. Bagaimana mahu dipanggil 'pakatan 'jika banyak mereka antara mereka belum sepakat.

Persoalan lain, perlukah menukar bendera Malaysia jika kerajaan baru di bentuk kerana bendera Malaysia adalah lambang kedaulatan negara bukan lambang kepada parti atau kumpulan.

Amir Hamzah Mohamad
Batu Pahat

3 comments:

wakketar said...

Salam tua tanah.
Apa yang boleh disimpulkan bahawa mereka buat kerja gila. Negara2 lain yang mengalami perubahan parti memerintah tidak menukar hatta mengubah sama sekali bendera negara mereka. Negara Russia yang sudah nipis kekomunisannya pun tidak menukar bendera negara. Hatta Amerika Syarikat pun juga tidak menukar bendera mereka walaupun parti pemerintah sering bertukar ganti dari Demokrat ke Republikan dan sebaliknya. Jiran terdekat kita pun masih menggunakan bendera yang sama sejak merdeka sebaliknya masih mengekalkan Bahasa Melayu dalam Lagu Kebangsaan srta arahan kawad pasukan keselamatan mereka...

Unknown said...

salam,
saya hanya boleh keluarkan 1 perkataan saja - KHIANAT.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam Wakketar dan airman 1,

Pejuang2 kemerdekaan dulu kalau hidup lagi, rasanya menyesal bagi kewarganegaraan kat keling-keling ni.....