Monday, January 31, 2011

Jangan Alpa : PRK Perlu Menang, PRU Fokus Utama.

1. Berdasarkan perkembangan politik semasa, jelas menunjukkan momentum kemenangan dalam PRK adalah berpihak kepada BN sejak PRK Bagan Pinang kecuali kecundang di Sibu dengan majoriti kecil. Dari tarikh itu terdapat 6 kali PRK di mana 5 daripadanya dimenangi oleh BN. 2 daripadanya, BN berjaya merampas kerusi itu daripada pembangkang iaitu Parlimen Hulu Selangor dan DUN Galas. Selainnya BN mempertahankan kerusi yang dimenanginya dalam PRU ke 12 yang lalu.

2. Keputusan-keputusan PRK ini,memperlihatkan dengan jelas BN sudah mula mendapat balik sokongan daripada rakyat khususnya daripada pengundi Melayu dan India. Perubahan daripada pengundi Cina belum begitu ketara kerana hadirnya DAP di dalam Pakatan pembangkang. MCA dan Gerakan sedang 'bermandi darah' untuk menarik sokongan pengundi Cina semula.

3. BN sewajarnya boleh menarik nafas lega tetapi jangan alpa. Walaupun PRK mampu dimenangi tetapi fokus utama selepas ini adalah DUN Merlimau dan juga PRU ke 13. Pilihanraya Umum ke 13 akan menjadi penentu BN akan berkuasa semula atau tumbang dan menjadi pembangkang. Jangan lalai dan alpa sepertimana sejarah kemenangan awal peperangan Uhud yang melalaikan tentera Islam yang leka dengan rampasan perang sehingga meninggalkan posisi kedudukan strategik mereka. Mereka hampir-hampir tersungkur dengan kealpaan sendiri dan membelakangkan nasihat Rasulullah s.a.w sendiri.

4. Masihkah kita ingat semasa PRK Ijok April 2007, Khalid Ibrahim tewas ketika itu dengan majoriti 1850, namun memenangi kembali kerusi tersebut pada PRU Mac 2008 dengan cukup selesa.

5. Kekalahan Khalid Ibrahim pada PRK 2007 tidak memberi impak kepada kerajaan Negeri Selangor. Kekalahan itu menyebabkan PR tidak duduk diam tetapi merancang dan menyusun strategi merampas Selangor dalam PRU 2008. Hampir setahun mereka berusaha keras, bukan sahaja Ijok dirampas kembali tetapi Selangor turut jatuh ke tangan mereka dan Khalid Ibrahim sendiri dinobatkan sebagai Menteri Besar.

6. Adakah pendokong dan penyokong PR sejak PRK Bagan Pinang sengaja 'memberi muka' atau 'memberi ruang' kepada jentera BN leka dan lalai? Adakah ini hanya umpan?. Mutakhir ini, kita kurang pasti tentang pendirian sebenar pengundi Cina. DAP memainkan peranan penting dan sangat berkesan di dalam PR. DAP mampu mengubah haluan pengundi-pengundi Cina bila-bila masa jika keadaan memerlukan.

7. Lihatlah bagaimana keadaan yang bersifat perkauman ini ditunjukkan di dalam PRU yang lalu. Dengan hanya rangkaian sms menjelang PRU, sokongan undi Cina kepada parti-parti dalam PR telah menyebabkan 5 negeri tumbang dan merampas Pulau Pinang dan DAP menjadi Ketua Menterinya.

8. DAP dan PKR sudah ada kekuatan sedia ada di negeri-negeri seperti Selangor, Pulau Pinang dan Perak, serta dibantu dengan penguasaan PAS di Kedah dan Kelantan. Selepas ini, Johor dan Negeri Sembilan dan tidak ketinggalan Terengganu dan Sabah menjadi target utama PRU ke 13 selain mengekalkan penguasaan di negeri-negeri yang telah mereka kuasai.

9. BN yang terdiri daripada UMNO, MCA, MIC ,Gerakan, PPP dan parti-parti di Sabah dan Sarawak tau hal ini. Namun begitu kita boleh lihat kesungguhan parti-parti komponen bekerja dalam setiap PRK atau PRU. Masih ada rakan-rakan BN yang ketinggalan kapal. Lihat saja dengan angka pendaftaran pengundi baru dalam daftar pemilih SPR mengikut parti. Hanya UMNO dan DAP saja yang kelihatan berusaha mendaftar pengundi-pengundi baru. lain-lainnya seperti MCA dan MIC apatah lagi Gerakan amat mengecewakan.

10. Pendekatan 'menyerang' yang dilakukan oleh BN khususnya UMNO sepatutnya telah lama digunakan. BN dan UMNO tidak lagi boleh bertahan sahaja. PR sudah memerintah 4 negeri dan terlalu banyak kelemahan pengurusan dan pentadbiran. Tindakan membetul dan mengemas kini dipihak sendiri dan dalam masa yang sama 'menyerang' kepimpinan mereka adalah taktik berkesan untuk membuka mata rakyat.

11. Akhirkata, suka kita ingatkan, menang PRK adalah penting tetapi lebih penting PRU ke 13 yang menentukan BN memerintah semula atau rebah.

Amir Hamzah
Batu Pahat

1 comment:

zedmagel said...

Salam Tuan,

PRK dan PRU agak berbeda suasananya, jaminan kemenangan dalam PRK tidak membayangkan dalam PRU, ada beberapa contoh seperti di DUN Ijok, MB Selangor sendiri, BN menang dalam PRK dan tewas dalam PRU. BN perlu sentiasa berhati-hati dalam semua pertandingan, jika tidak kuasa pemerintahan akan beralih arah...