Tuesday, January 4, 2011

Beban atau Imbuhan.



1. Sesi persekolahan musim baru 2011 telah bermula 3 hb Januari yang lalu. Selamat pulang ke sekolah semula kepada pelajar-pelajar dan guru-guru.

2. Ketika sibuk melayan kerenah para pelajar masih ada ruang antara guru-guru berbicara tentang imbuhan RM500 yang ditawarkan oleh sebuah parti politik sebaik saja memerintah negara ini selama 100 hari.

3. Ada yang bertanya balik, begitu rendahnya mereka memandang guru-guru dengan hanya bernilai RM500 sebulan sebagai 'sogokan' untuk menyokong mereka.

4. Ada segolongan lain yang berpendapat, siapa sahaja yang memerintah mereka tetap seorang guru. RM500 itu hanya umpan yang entah betul atau tidak.

5. Bagi mereka duit bukan segala-galanya tetapi sistem pengurusan sekolah, pengajaran dan pembelajaran, sukatan pelajaran , disiplin dan akhlak para pelajar dan sebagainya berkaitan guru dan pelajar lebih penting.

6. Mereka mahukan guru lebih fokus kepada mengajar dan mendidik pelajar-pelajar dengan tidak melakukan kerja-kerja pengkeranian yang kadang-kadang tiada kaitan dengan tugas guru.

7.Mengambil kedatangan pelajar, mengutip yuran, mengisi kad kemajuan, mengisi markah ujian dan peperiksaan, membuat headcount, menganalisa keputusan, membina soalan-soalan peperiksaan dan ujian bulanan, menanda latihan harian, menanda kertas ujian dan peperiksaan adalah antara kerja rutin guru di sekolah.

8. Ianya tidak termasuk lagi dengan kerja-kerja Hal Ehwal Murid seperti biasiswa, bantuan persekolahan dan kebajikan, takaful dan Insuran, disiplin pelajar, Unit 3K, Pemantapan sahsiah, Asarama, SPBT, Kantin, Penerbitan, Program 1 Malaysia dan Data dan maklumat.

8. Belum lagi dengan tugas-tugas ko-kurikulum seperti persatuan, kelab, Unit beruniform serta sukan dan permainan.

9. Rasanya pemberian imbuhan RM500 sebulan itu tidak menarik sangat bagi majoriti guru yang dibebankan dengan kerja-kerja separuh mati ini.

10. Adalah lebih praktikal jika Kementerian Pelajaran mewujudkan lebih banyak jawatan pengkeranian di sekolah bagi membantu kerja-kerja guru yang bersifat pengkeranian seperti mengambil kehadiran pelajar, memungut yuran, melakukan kerja-kerja berkaitan Hal Ehwal Murid serta pengurusan ko-kurikulum.

11. Banyak masa dan tenaga guru dapat dijimatkan bagi membolehkan guru-guru menumpukan kepada pengajaran dan pembelajaran seperti merancang pengajaran lebih berkesan, penyediaan alat bantuan, menanda latihan kerja dan perkara-perkara yang berkaitan dengan P&P.

12. Jika rintihan dan rungutan ini didengari, ianya jauh lebih bermakna daripada pemberian imbuhan RM500 itu.

13. Selamat bertugas kepada guru-guru.

Amir Hamzah
Batu Pahat.

2 comments:

zedmagel said...

Salam Bro,

Mengapa tanggungjawab dalam kerjaya dianggap beban? Jika Sudah itu tugas kita, lakukanlah sebaik mungkin. Kerajaan tidak pernah memaksa kita untuk menjadi sesiapa puyn. Hanya kita yang memohon jawatan berkenaan. Jika dah tak mampu untuk meneruskan kerjaya sekarang. Eloklah kita menarik diri, bertukar ke kerjaya yang lain yang lebih sesuai...

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

RM500 jer nilai Cikgu......pembohong betul la mamat tu....kawan nak gelar dia 'mat tabur'. Dulu org gelor dia 'mat jubur'. hehehe