Wednesday, September 8, 2010

Perjuangan PERKASA Bagaikan Ombak Tak Bertepi


1. Tidak ada apa salahnya PERKASA kerana apa yang diperjuangkan adalah mempertahankan perkara 153 yang telah tertulis di dalam perlembagaan. Sesiapa sahaja yang membuat tuntutan melebihi perkara 153 itu atau mencabarnya baik bukan Melayu atau Melayu sendiri akan ditentang. Kalau nak ubah sangat perkara 153 itu dapatkan lah majoriti 2/3 di Parlimen dan mendapat perkenan daripada Yang Dipertuan Agung serta persetujuan orang Melayu maka terpindalah perkara 153 itu. Pada hal perkara 153 itu dilindungi oleh ISA tetapi undang2 negara sekarang sudah jadi cacar marba. Kita beriya-iya mempertahankan ISA tetapi bila sudah sampai masa untuk digunakan maka tidak digunakan. Jikalau begitu hapuskan saja ISA supaya tidak menyakitkan hati rakyat yang menyokongnya.

2. Disebabkan undang-undang sedia ada tidak digunakan tepat pada waktunya maka perkara 153 sudah boleh dibahas di mana-mana oleh sesiapa saja sedangkan kebanyakkannya tidak ambil tahu tentang sejarah kewujudannya di dalam perlembagaan. Maka dimana letaknya kedaulatan undang-undang dan kemuliaan perlembagaan itu?

3. Belum pernah berlaku perkara-perkara sensitif dibahaskan secara terbuka dinegara ini tanpa sekatan dan tidak ramai yang tahu bahawa membincangkan perkara 153 secara sewenang-wenangnya dan semborono adalah satu kesalahan menghasut. Jadi salah siapa jika keadaan yang tidak tenteram ini berlaku?

4. Kerajaan sebagai pemegang kuasa wajar menyekat perkara ini dengan segera walaupun agak terlewat ,bukannya membiarkan sehingga menjadi nanah dan barah.Rakyat semakin hari semakin gelisah.

5. Jangan salahkan PERKASA kerana PERKASA mempertahankan perkara 153 itu disebabkan tidak ada pihak yang cuba mempertahankannya kerana masing-masing berebut undi. Jika kerajaan dapat mencegah lebih awal tentu PERKASA tidak selantang sekarang. Keadaan tentu akan menjadi lebih tenteram.

6. SU UMNO jangan salahkan PERKASA kerana PERKASA telah ambil alih kerja UMNO yang sepatutnya SU UMNO yang uruskan. Bukan asyik menjaga hati kawan-kawan Cina dan Indianya tetapi sepatutnya beliau menjaga keluhuran perlembagaan itu lebih utama.

7. Kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan di dalam rukun negara sudah dicampakkan ke dalam tong sampah oleh kebanyakan rakyat. Jika Rukun Negara itu dicipta untuk perpaduan maka sekarang menunjukkan perpaduan rakyat berada ditahap kritikan apabila undang-undang dan perlembagaan sudah dipermain-mainkan dan dipersenda-sendakan.

8. Waktu yang terdekat, PERKASA sewajarnya jangan gentar kerana tidak ada apa-apa kesalahan undang-undang yang dilanggar malah PERKASA mengangkat undang-undang itu di tempat sewajarnya kerana bukankah perlembagaan negara itu adalah undang-undang tertinggi negara.

9. KJ dan Tengku Adnan boleh tutup mulut kerana semakin banyak anda mengeluarkan kenyataan semakin meluat orang Melayu mendengarnya.


Amir Hamzah
Batu Pahat

6 comments:

Arif Omar said...

SELAMAT HARIRAYA AIDIL FITRI , MAAF ZAHIR BATIN DARI SAYA DAN KELUARGA KEPADA SEMUA BLOGGER DAN PEMBACA . TQ.

voceh90 said...

teruskan perjuangan bro...

mukhtar said...

Amir,

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.
Aku sokong PERKASA

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam bro Arif Omar, Voceh90 dan Mukhtar, Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Bathin......

zedmagel said...

Tahnian Perkasa, tahniah tuan rumah

Sekolah Bahagia said...

Pelik ya, Di Malaysia, sesuatu bangsa yang memerintah maka bangsa itu juga merupakan bangsa kelas dua dari segi ekonomi, perniagaan pendidikan dan sebagainya. dan Di Malaysia juga, sesuatu bangsa yang memerintah maka bangsa itu telah menubuhkan NGO untuk mempertahankan hak mereka sedangkan jika di negara lain kaum yang mempertahankan hak mereka dalam sesebuah negara merupakan kaum pribumi yang tiada kuasa politik apatah lagi yang memerintah negara! seperti red Indian, kaum asli australia, New Zealand dan sebagainya tetapi di Malaysia terbalik! Mengapa ya? tepuk dada tanyalah imam.

Achmad Abdollah