Wednesday, August 31, 2011

Kementerian Hal Ehwal Islam

Jumlah penduduk Malaysia dianggarkan mencecah 28.9 juta orang pada 2010 iaitu meningkat 1.54% berbanding jumlah penduduk pada 2009 berjumlah 28.2 juta orang.

Daripada jumlah itu, Melayu Islam kekal sebagai penduduk majoriti iaitu 66.7% diikuti dengan Cina 24% dan India 7.4%. Bumiputera Sabah dan Sarawak sebanyak 1.3%

Berdasarkan statistik terkini itu maka wajarlah cadangan Pertubuhan Pribumi Perkasa iaitu meminta pihak kerajaan mempertimbangkan satu kementerian khas bagi mengendalikan pelbagai isu dan kepentingan yang melibatkan umat Islam. Pada masa ini ianya dikendalikan oleh seorang menteri di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Hari ini PERKASA melalui Presidennya, Datuk Ibrahim Ali mencadangkan supaya ditubuhkan Kementerian Hal Ehwal Islam. Malaysia adalah negara Islam yang pesat membangun, Islam adalah agama rasmi Persekutuan dan majoriti penduduknya adalah Islam maka wajarlah cadangan ini diambil perhatian.

Isu-isu semasa yang berlaku amat membimbangkan. Isu murtad, isu akidah, keruntuhan moral, ajaran sesat dan sebagainya semakin menjalar ke dalam masyarakat Islam. Pembangunan ekonomi Islam, Indang-undang Islam dan segalah permasaalahan berkaitan agama Islam boleh dikendalikan oleh kementerian ini.

Oleh itu cadangan PERKASA amat relevan kewujudannya pada masa ini dan ianya perlu disokong oleh semua rakyat Malaysia.

Amir Hamzah Mohamad
Batu Pahat

No comments: