Monday, April 26, 2010

Cina : Ekonomi Sudah, Kuasa Yang Belum.


1. Walaupun BN menang di P94, Hulu Selangor tetapi para penganalisis banyak menimbulkan persoalan tentang kemerosotan undi Cina yang semakin ketara walaupun beberapa 'durian runtuh' tiba di kawasan mereka. Antara 'durian runtuh' yang diterima adalah peruntukan RM3 juta kepada SRJK(C) Rasa dan beberapa peruntukan lain.

2. Hakikatnya 72% masyarakat Cina telah mengundi calon PKR Datuk Zaid Ibrahim. Undi BN merosot daripada 37% kepada 28% berbanding pilihanraya umum ke-12.

3. Menyokong Zaid Ibrahim, sama lah seperti menyokong DAP. Sebahagian besar kaum Cina di Selangor lebih cenderung untuk mengukuhkan kuasa Democratic Action Party (DAP). Keadaan ini mudah dibaca kerana Selangor adalah antara negeri jajaran Cina di Semenanjung atau dalam Bahasa Inggerisnya dipanggil "The Chinese Belt”. Gelaran ini telah diberikan oleh Allahyarham Dato Onn berdasarkan tumpuan pendudukan kaum Cina adalah di bandar-bandar di negeri –negeri pantai barat seperti Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban dan Johor Bharu selain Pulau Pinang, Melaka dan Singapura (Bekas negeri-Negeri Selat)

4. Kerisauan Dato Onn itu menjadi kenyataan apabila keputusan Pilihanraya Umum ke 12 melihat kejatuhan negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Perak, Selangor , Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ke tangan pembangkang. Negeri Sembilan, Melaka dan Johor diberi saingan sengit.

5. Mereka sudah menguasai ekonomi Malaysia. Dari segi ekonomi pemilikan tanah dan bangunan di bandar di kuasai oleh kaum Cina kerana kekuatan ekonomi mereka. Sama ada sedar atau tidak, orang Melayu kian di tolak sedikit demi sedikit secara halus ke kawasan-kawasan pinggir bandar. Ini ditambah lagi dengan pembelian tanah di Malaysia oleh orang-orang Cina Singapura.

6. Setelah menguasai ekonomi, sudah sampai masanya mereka memberi tumpuan kepada penguasaan politik. Di Perak dan Selangor DAP mempunyai suara yang kuat apa tah lagi di Pulau Pinang DAP berkuasa penuh. Di Malaysia, DAP tidak boleh berdiri sendiri untuk menguasai politik Malaysia tanpa bantuan daripada orang-orang Melayu dan India di dalam PKR dan PAS. Jika tidak ada perpecahan dikalangan orang Melayu, DAP agak sukar untuk melonjakkan penguasaan parti mereka.

7. Politik orang Cina mudah dibaca sebenarnya. Ketika politik Melayu berada di dalam keadaan kuat mereka akan diam dan mengikut. Mereka akan menunggu dan mengambil peluang ketika pemimpin-pemimpin Melayu bercakaran. Pada pilihanraya tahun 1990 mereka bergabung dengan Parti Melayu Semangat 46 pimpinan Ku Li dan pilihanraya ke 12 lalu mereka bergabung dengan PKR dan PAS. Dalam mana-mana pakatan politik, politik Cina akan lebih untung.

8. Bagi orang Cina, parti tidak penting tetapi bangsa mereka lebih utama. DAP, MCA dan Gerakan hanya alat permainan politik mereka.

9. Mengapa mereka mahu menguasai politik:
- Mereka tidak mahu duduk di bawah pemerintahan orang Melayu. Mereka lebih kaya dan sepatutnya yang kaya itu yang menguasai politik. Ini satu cabaran kepada mereka.
- Mereka menganggap mereka rakyat kelas 2 kerana ada beberapa perkara khususnya perkara 152 dan perkara 153 di dalam perlembagaan itu tidak adil kepada mereka sebagai rakyat Malaysia. Hasad dengki kepada orang Melayu sentiasa membara.
- Jika ada peluang, mereka ingin menguasai Malaysia setelah berjaya menguasai Singapura pada tahun 1965.
- Mereka jenis bangsa yang tamak. Sama taraf dengan Yahudi di Timur Tengah sementara Orang Cina pula di tengah alam Melayu.

10. Apa yang hendak dilakukan oleh orang Melayu? Jikalau benar-benar mereka hendak bertuankan Anwar, Hadi dan Lim Kit Siang selepas pilihanraya ke 13 silalah menyokong Pakatan Anwar daripada sekarang. Jika 1/4 sahaja pengundi Melayu menyokong Anwar sudah memadai untuk Anwar bertahta di Putrajaya. Kes Liwatnya pun tutup buku.......

Amir Hamzah
Batu Pahat.

16 comments:

amieiezam said...

baru dengar istilah the chinese belt.. kena belajar banyak lagi dengan yop...turun KL kalau pree bleh memilo ker mengeteh ker ooo du yu prifer coffee?

bro...sekarang nih haluan kita..one way!!! ketentuan politik melayu perlu di tentukan oleh melayu itu sendiri.. lantok ke demer. tapi kalau kita dapat balik kekuatan politik...kita perlu ajar mereka bagaimana menghormati sahabat!!!!

bila la masa tuh nak dapat balik!! insyaallah itu janji aku...mereka perlu disekolahkan

shahrin yusof said...

dah lama tak dgr pasal "the chinese belt"...

hak kita dikikis sedidkit demi sedikit dan kita masih berpecah :(

Pena Agenoz BERBISIK... said...

SALAM UKHWAH & SALAM 1 MALAYSIA

MAAF PAB BERBISIK...

PANDANGAN SAUDARA MMG BENAR DAN TIDAK BOLEH DIPERTIKAIKAN LAGI..

SBG BUKTI.. SEMUA IBU NEGERI DI MALAYSIA NIE DIKUASAI PR KECUALI JB. JELAS FORMULA CINA MENJADI. EKONOMI + POLITIK : DAP MENANG MELAYU TERGADAI

WASSALAM
SAYONARA...

Amri said...

Salam Tuan,


Kita tidak seharusnya terkejut dengan kemerosotan undi Cina untuk BN di P94 Hulu Selangor.

Sungguh pun ada yang mengatakan kemerosotan ini kerana orang Cina mahu mengukuhkan kuasa DAP di Selangor namun apa yang berlaku sebenarnya lanjutan kepada pola pemilihan kaum tersebut bagi PRU12 lalu.

Secara umumnya pengundi Cina di Semenanjung bagai bersepakat tidak akan memberikan kuasa kepada Melayu dengan mengambil pendirian usah undi BN melainkan calon BN tersebut merupakan calon Cina yang berdepan dengan calon bukan Cina.

Inilah sebabnya mengapa di DUN Kuala Kubu Bharu kita lihat calon BN dari MCA Berjaya menewaskan calon DAP berbangsa India dalam PRU12 lalu tetapi di dalam PRK P94 pula undi Cina bagi BN jatuh mendadak berkeputusan calon BN berbangsa India perolehi undi yang kurang berbanding calon PKR berbangsa Melayu.

Pola ini amat ketara apabila 2 calon Melayu DAP gagal mendapat sokongan Cina setelah tewas kepada calon-calon Cina BN. Di P80 Raub Abu Bakar Bin Lebai Sudin (DAP) dikalahkan Oei Yang Yang @ Ng Yen Yen (BN) sementara di P165 Tanjung Piai pula Ahmad Bin Ton (DAP) tewas kepada Wee Jeck Seng (BN). Ahmad Bin Ton juga bertanding di N55 Pekan Nenas menentang Tang Nai Soon (BN).

Di samping 4 keputusan di atas, 8 lagi kemenangan calon Cina BN di peringkat Parlimen di Semenanjung adalah ke atas calon bukan Cina seperti berikut :

P54 Gerik Tan Lian Hoe (BN) menewaskan Mohd Noor Abdul Rahman (PAS)

P74 Lumut Kong Cho Ha (BN) tewaskan Suwardi bin Sapuan (PKR)

P77 Tanjung Malim (BN) Ong Ka Chuan tewaskan Mohd Azman Marjohan (PKR)

P89 Bentong Liow Tiong Lai (BN) menewaskan Ponusamy AL Govindasamy (PKR)

P100 Pandan Ong Tee Keat (BN) tewaskan Syed Shahir (PKR)

P148 Ayer Hitam Wee Ka Siong (BN) tewaskan Husin Bin Sujak (PAS)

P151 Liang Teck Meng (BN) tewaskan Atan Bin Gombang (PAS)

P158 Tebrau Ling Ban San (BN) tewaskan Roslani Sharif (PAS)

P162 Gelang Patah Tan Ah Eng (BN) tewaskan Zaliha Binti Mustafa (PKR)

Hanya empat kerusi parlimen sahaja menyaksikan calon Cina (BN) tewas kepada Bukan Cina.

P52 Bayan Baru Ooi Siew Kim (BN) tewas kpd Zahrain Mohd Hashim (PKR)

P83 Kuantan Fu Ah Kiow (BN) kalah kpd Fuziah Binti Salleh (PKR)

P124 Bandar Tun Razak Tan Chai Ho (BN) tewas kpd Abd Khalid Bin Ibrahim (PKR)

P128 Seremban Yu Chok Tow (BN) kalah kpd John A/L Fernandez (DAP)

Namun keputusan PRU12 di dua buah DUN di dalam Parlimen P100 Pandan di mana calon BN berbangsa Cina menang mengukuhkan lagi telahan terhadap pola undi Cina ini bila kedua-dua calon BN tewas kepada lawan.

Di N21 Cempaka Nosimah Binti Hashim (BN) tewas kepada Iskandar Bin Abdul Samad (PAS) sementara di N22 Teratai Lee Ying Ha (DAP) menang ke atas Lum Weng Keong (BN)

Kita tidak terkejut jika pola ini hasil daripada permainan sentimen perkauman anti Melayu DAP sepertimana slogan mereka ketika PRU12 “Setiap Undi Bagi MCA adalah Undi Bagi UMNO”.

Pasti ini juga mendorong pengundi Cina untuk tidak mengundi calon Cina BN bila lawannya juga Cina. Kalau tidak macamana lagi boleh kita terangkan keputusan P104 Kelana Jaya di mana Lee Hwa Beng (BN) tewas kepada Gwo Burne Loh (PKR).

Ramai khususnya penyokong PR mendabik dada mengatakan keputusan PRU12 menampakan pengundi kini sudah matang boleh mengundi melampaui batasan ras dan mengutamakan mutu calon.

Namun melihat bagaimana susah bagi calon Cina BN untuk kalah kepada lawan bukan Cina khususnya Melayu kita tidak dapat lari daripada merasakan yang PRU12 merupakan yang paling rasis khususnya sentimen anti Melayu.

Wujudnya sentimen sedemikian pasti mengiakan kenyataan tuan "Cina : Ekonomi Sudah, Kuasa Yang Belum".


Amri

zedmagel said...

Salam Bro Amir,

Jika kita Menganalisis Keputusan PRU 12 dan beberapa PRK di negara ini hasrat kaum Cina sebenarnya telah diterjemahkan dan dijelaskan. Majoriti bukan Melayu akan terus memberi undi kepada parti pembangkang. Sementara kesempatan ini diambil kerana Melayu sendiri telah berpecah tak tentu hala.Kita bagi emas pun, taik yang akan dibalas jika, lihat sahaja dalam PRK Hulu Selangor berjuta yang dicurahkan, jumlah undi Cina semakin meningkat kepada PKR sebanyak 15% lagi.

Mengapa pemimpin memuakan mereka ? Disini nampak sangat kita takut. Tak boleh nak salah mereka, jika kita menunjukkan rasa takut dan melebihkan mereka. Nampaknya tocang mereka semakin naik. Cubalah kita bertegas sedikit. Memberi satu amaran keras yang boleh diterima oleh mereka.Kalau ada sikap paksaan dan ugutan baru mereka boleh berubah.

Chinese Belt - jika mengikut teori memang semakin jelas. Inilah masanya. Pertama mereka sudah menopili ekonomi, kedua setelah 53 tahun merdeka, masa tersebut telah terserlah, ketiga mereka akan memperkudakan parti Melayu lain untuk menentang UMNO.

Jika teori ini benar, Sokongan kerusi dari Sabah dan Sarawak memihak kepada pembangkang. Jelaslah kubur bangsa Melayu telah ditunjukkan dan batu nesan akan sedia dipacak dan bacaan talkin untuk kaum Melayu akan dibacakan.

Bila masanya? PRU ke 13.

Hang Tuah said...

tima kasih la bro, kurang kurang ada yang sedau. sebenarnye yang menang bukan bn, tapi dap walaupun diorang xbertanding. macam nilah, apa kata kita suruh najib jual je mesia kat singapura. konpem pas nie bn menang lagi besau. sebab apa statement yang sikit kuang hajau ni saya unjurkan, pasal kita selama nie memang bercakaran sesame sendiri, meLAYU sama meLAYU bercakaran, kapior mengkapiorkan. cakap pak berahim tu betul, tangguhkan je bantuan ke hulu selangor untuk nate nate hok c.i.n.o tuh. najib secara halus kalau kite peghati banyak memenangkan cina berbanding kaum lain. satu je patut pesan kat najib tuh, jangan esok anak cucu aku kencing kat atas kubur sudah. sekali lagi maaf bro kalau kuang hajau. geram sangat sangat
patutnye politik dan ekonomi tuh kita yang pegang. ini tanah tumpah darah aku, tanah nenek moyang kawe

Selempang Merah said...

salam bro Amir..

Memang semua org dh lama sedar bahawa ekonomi di Malaysia dikuasai oleh bangsa Cina yg merupakan keturunan pendatang sejak sebelum merdeka lagi.

Apabila ekonomi dikuasai bangsa Cina, maka taraf hidup mereka yang kaya raya berbanding bangsa lain khususnya bangsa peribumi termasuk bangsa Melayu.

Adakah kerana bangsa Cina rajin berusaha dan bangsa lain adalah pemalas sehingga ekonomi dikuasai mereka.

Jika kita perhatikan bahawa kebanyakan bangsa Cina lebih gemar berniaga berbanding Melayu yang lebih rela makin gaji sama ada dgn kerajaan atau swasta. Oleh itu, benarlah sebagaimana yang disabdakan Rasulullah s.a.w. bahawa 9/10 drp kekayaan di dunia adalah hasil drp perniagaan.

Berkenaan bantuan DS Najib tu kpd Cina mmg tidak sesuai kerana mereka sebenarnya dh kaya. Tauke2 Cina yang kaya raya mereka sebenarnya mampu membantu mereka. Malah, kalau mereka nak beli Pulau Pinang, Melaka, Johor Baharu pn.. mungkin mampu dibeli mereka.

Sebenarnya dlm politik Cina di Malaysia, mereka lebih mempertahankan pendidikan di SRJKC mereka terbela dan diperkasakan. Jika mereka hendak kuasai politik, saya rasa..ketika UMNO diharamkan, dh lama MCA dh kuasai politik Malaysia pada ketika itu.

Itulah hebatnya pemimpin kita terdahulu ketika diambang kemerdekaan yang meletakkan kuasa Sultan dan Yang dipertuan Agung dlm menentukan siapakah yang layak menjadi Menteri Besar/ ketua Menteri dan Perdana Menteri. Jika majlis raja2 bersidang tidak bersetuju, mereka tk boleh buat apa2..

Oleh yg demikian, nasib Melayu masih terbela selagi kuasa Sultan dan Yang diPertuan Agung masih kukuh dan dipertahankan oleh kita sebagai simbul Kedaulatan Melayu di Malaysia.

wALLAHu a'lam..

eekaa said...

Betul, amat setuju.

mae1000 said...

Org Cina kuasai ekonomi kerana org Melayu juga yg beli barang-barang mereka. Dulu sebelum org Cina datang ke Tanah Melayu, org Melayu hidup jugak. Zaman Melaka dulu, org Melayu tak pun bergantung pada org Cina.

PD said...

Salam, saudara Amir,

Kawan setuju betul apa yang awak huraikan kat atas tu. Parti2 DAP, MCA dan Gerakan tu hanyalah alat permainan politik mereka. Pada mereka yang penting adalah bangsa mereka. Kawan pernah tengok pemuda2 DAP minum sekali bersuka ria dengan pemuda2 MCA kat Skudai.

Ini sangat berbeza dengan Melayu. UMNO dgn PKR atau PAS mana boleh berselisih angin. Lagi-lagi nak berkelahi... Maki sana carut sini, Cina2 tu senyum je tengok kebodohan kita.

Kalau setakat Anwar tu kawan paham, sebab dia berangan2 nak jadi PM. tapi yang lain2 tu, yg sanggup baring2 tgh jalan, merusuh tengah2 bandar, apa ke jadahnya? Anwar kenal ke diorang tu? Apa diorang ni ingat kalau Anwar jadi PM, diorang dpt ke jadi wakil rakyat?

Kawan cuma dpt rumuskan yang tindakan org2 Melayu menyokong pembangkang secara tak langsung menaikkan DAP ini, semuanya disebabkan kebodohan dan ketamakan diri sendiri. Takkan diorang tak nampak yang untungnya cuma org Cina.

Entahlah, selagi terdaya kawan harap kita cubalah seberapa daya untuk menterbalikkan minda bodoh org2 Melayu PAS & PKR, supaya balik kepangkal jalan...

Kalau sudi, boleh linkkan blog kawan kat sini?

http://dalfian.blogspot.com
http"//akumelayu268.blogspot.com

Arif Omar said...

BIARKAN LUNCAI TERJUN DENGAN LABUNYA

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam semua sahabat, Saya tak dapat nak komen setiap semua pandangan sdr/sdri.Kali ni nampaknya komen panjang2 belaka dan bagus-bagus semuanya. Terima kasih banyak-banyak atas pandangan semoga apa yang ditulis oleh sdr/sdri semua akan memberi manafaat kepada orang lain.
Terima kasih kepada:
amieiezam
shahrin yusof
Pena Agenoz BERBISIK
Amri
zedmagel
Hang Tuah
Selempang Merah
eekaa
mae1000
PD dan
Bro Arif Omar

life is not a fairy tale dude said...

Sudah kuasai ekonomi pun masih tamak nak jugak kuasai politik.

Ingatlah sikit. Melayu masih majoriti di Malaysia.

Tak puas hati, you can go back from the hell hole that you come from.

why feel the heat it you are not the culprit?

zedmagel said...

Salam LINFTD,

Dah bangsa mereka jenis temea, ramjadah dan tak membalas budi. Untuk iti kita buktikan dalam PRK 13 Melayu perlu bersatu semula.

Hanya Sebuah Pandangan said...

Kepada saudara-saudara di atas dan mungkin kepada mereka yang tidak akan bersetuju dengan pendapat saya ini kelak,

Kita terlalu banyak menyalahkan kaum atau pihak lain mengenai kegagalan kita. Menyalahkan orang lain memang perkara mudah dihaburkan. Tambahan pula segala permasalahan dan tekanan begitu kuat menghimpit kita dan dengan menyalahkan orang lain 100% merupakan tindakan yang rasional bagi kita tujuannya untuk 'turning over' kesalahan kita kepada orang lain. Malang bagi kumpulan ini yang sentiasa sahaja mewujudkan alasan.

saudara-saudara,

Peluang perniagaan telah diberikan kepada orang melayu menerusi kerajaan yang juga diketuai oleh orang melayu. Selama 50 tahun peluang ini sentiasa terbuka. Kewangan tidak menjadi masalah untuk kayakan orang melayu sebab yang memegang perbendaharaan adalah menteri melayu dan PM (orang melayu)merupakan personel paling berkuasa Mengapa kita masih juga gagal?

Ada cerita-cerita yang tidak sedap didengar secara sahih atau tidak dimana kebanyakkan kes seperti kontrak kerja contohnya yang diperolehi oleh melayu diserahkan kepada cina. Bukan masalah tak tahu buat kerja tapi nak cepat kaya dan tidak boleh bersabar dengan melakukan kerja. Dapat modal yang dipentingkan beli kereta mewah dulu bukan nak pikir masalah modal dan menjana keuntungan berlipat ganda. Itulah keBANYAKkan melayu (bukan SEMUA). Gelap duit menjadi habit nombor 1! pendek akal (diulangi BUKAN semua)

Kita nak salahkan cina pasal mereka menguasai eknomi.? tak sedarkah kita bahawa kita juga menyumbangkan kepada kekayaan mereka melalui pembelian barang-barang dan sebagainya. Alasan yang diberikan barang dikedai cina ada pilihan, kedai melayu tak ade pilihan. si pekedai melayu tak mahu usaha menambah pilihan hanya sekadar cukup yang ada (konsep dalam kehidupan ala kadar diamalkan)yang pembeli melayu pula tak mahu beli barang mahal sedikit di kedai melayu sedangkan barang mahal bukan kehendak penjual tetapi masalah kos yang kebanyyakannya orang tengah adalah kaum cina. Sama-sama pikirlah melayu!! Adakah orang cina yang memperolehi kekayaan dan peluang perniagaan dengan meletakkan pisau di tengkok setiap orang melayu mengugut supaya menyerahkan harta mereka dan perniagaan orang melayu kepada mereka? tidak bukan?!

Betul kata sahabat nabi Umar AlKhatab iaitu "Dulu kita adalah bangsa yang mundur dan hina, maka Allah telah memuliakan kita dengan ISLAM. Maka barang siapa yang mencari kemulian SELAIN ISLAM, maka Allah akan menghinakannya"

maka pikir-pikirlah saudara melayu di atas tuuu...

salam

Achmad Abdollah

Hanya Sebuah Pandangan said...

Kepada saudara-saudara di atas dan mungkin kepada mereka yang tidak akan bersetuju dengan pendapat saya ini kelak,

Kita terlalu banyak menyalahkan kaum atau pihak lain mengenai kegagalan kita. Menyalahkan orang lain memang perkara mudah dihaburkan. Tambahan pula segala permasalahan dan tekanan begitu kuat menghimpit kita dan dengan menyalahkan orang lain 100% merupakan tindakan yang rasional bagi kita tujuannya untuk 'turning over' kesalahan kita kepada orang lain. Malang bagi kumpulan ini yang sentiasa sahaja mewujudkan alasan.

saudara-saudara,

Peluang perniagaan telah diberikan kepada orang melayu menerusi kerajaan yang juga diketuai oleh orang melayu. Selama 50 tahun peluang ini sentiasa terbuka. Kewangan tidak menjadi masalah untuk kayakan orang melayu sebab yang memegang perbendaharaan adalah menteri melayu dan PM (orang melayu)merupakan personel paling berkuasa Mengapa kita masih juga gagal?

Ada cerita-cerita yang tidak sedap didengar secara sahih atau tidak dimana kebanyakkan kes seperti kontrak kerja contohnya yang diperolehi oleh melayu diserahkan kepada cina. Bukan masalah tak tahu buat kerja tapi nak cepat kaya dan tidak boleh bersabar dengan melakukan kerja. Dapat modal yang dipentingkan beli kereta mewah dulu bukan nak pikir masalah modal dan menjana keuntungan berlipat ganda. Itulah keBANYAKkan melayu (bukan SEMUA). Gelap duit menjadi habit nombor 1! pendek akal (diulangi BUKAN semua)

Kita nak salahkan cina pasal mereka menguasai eknomi.? tak sedarkah kita bahawa kita juga menyumbangkan kepada kekayaan mereka melalui pembelian barang-barang dan sebagainya. Alasan yang diberikan barang dikedai cina ada pilihan, kedai melayu tak ade pilihan. si pekedai melayu tak mahu usaha menambah pilihan hanya sekadar cukup yang ada (konsep dalam kehidupan ala kadar diamalkan)yang pembeli melayu pula tak mahu beli barang mahal sedikit di kedai melayu sedangkan barang mahal bukan kehendak penjual tetapi masalah kos yang kebanyyakannya orang tengah adalah kaum cina. Sama-sama pikirlah melayu!! Adakah orang cina yang memperolehi kekayaan dan peluang perniagaan dengan meletakkan pisau di tengkok setiap orang melayu mengugut supaya menyerahkan harta mereka dan perniagaan orang melayu kepada mereka? tidak bukan?!

Betul kata sahabat nabi Umar AlKhatab iaitu "Dulu kita adalah bangsa yang mundur dan hina, maka Allah telah memuliakan kita dengan ISLAM. Maka barang siapa yang mencari kemulian SELAIN ISLAM, maka Allah akan menghinakannya"

maka pikir-pikirlah saudara melayu di atas tuuu...

salam

Achmad Abdollah