Sunday, April 25, 2010

Zaid Tak Jadi Mabuk...


Jikalau PKR menang malam ini, bagaimana lah agaknya Zaid meraikan kemenangannya? Semasa kempen PRK P94, Hulu Selangor Zaid dihentam bertalu-talu sebagai peminum arak tegar dan terlibat dengan judi lumba kuda. Namun Zaid tetap meraih undi sebanyak 23,272 undi. Dari mana undi sebanyak ini diperolehi Zaid?

1. Majoriti daripada pengundi-pengundi Cina terutama peti undi orang muda atau pengundi baru. Dikhabarkan 75% - 80% datangnya daripada pengundi Cina. Saya menjangkakan 90% undi Cina akan mengundi PKR. Janji peruntukan RM3 juta untuk sekolah Cina, hadiah mesin dialisis cuci buah pinggang 4 biji, duit RM90,000 untuk baiki jalan ke kubur Cina pun belum dapat menarik undi Cina yang ramai. Diharap lain kali, PM kena tengok undi di saluran pengundi Cina , jika menang barulah janji-janji ditunaikan. Jikalau tidak kena tipu memanjang la....

Contoh sebelum keputusan rasmi:
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 1 - PKR 135, BN 82
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 2 - PKR 272, BN 212
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 3 - PKR 490, BN 205

Tidak rasmi - PKR 897, BN 499

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 2 - PKR 203, BN 77
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 4 - PKR 256, BN 73
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 1 - PKR 207, BN 56
Kg Baru Batang Kali (Chinese area), saluran 1- PKR 220, BN 58
Kg Bahru Kerling (Chinese area), saluran 1 - PKR 268, BN 122
Kg Baru Rasa (Chinese area), saluran 1 - PKR 301, BN 75

2. Melayu liberal daripada Melayu PKR dan Melayu PAS.

3. Melayu yang tidak puas hati dengan calon MIC tetapi mahukan calon Melayu di Hulu Selangor.

4. India PKR dan India DAP.

5. India MIC yang kecewa Palaniveal tidak terpilih sebagai calon.

Berbanding dengan PRU ke 12, Undi Melayu telah berbalik kepada BN sementara undi India pun begitu juga. Sedikit sahaja undi cina yang berbalik kepada BN setelah lebih beberapa juta dikhususkan kepada mereka. BN telah menjanjikan lebih RM40 juta sepanjang PRK P.94 ini.

Sekurang-kurangnya kemenangan BN telah menyekat Zaid daripada mabuk sakan malam ni...hehehe

Amir Hamzah
Batu Pahat

14 comments:

Arif Omar said...

undi india dah kembali. yang cina terus sokong pkr. saya ada dikkb. memang benar kata anda. lain kali jangan berikan kepada bangsa tak kenang budi ini. tahu nak untung aje. bangunkan kawasan kampun dan estet sahaja. kawasan miskin inilah yang sokong BN sejak dulu. bangunkan kawasan bandar ini apa yang bn boleh? jangan dok harap mca dan gerakan. gayang batu dengan telur. tak berkokok langsung di hulu selangor

? said...

Cina memang liat bn nak dapat undi diorang balik.Diorang dah set nak kuasa lebih spt yg dijanjikan oleh anuwar dan konconya pas kalau pr menang.Ibarat dah beri betis nak peha.

Biarkan aje cina,jangan terhegeh2 sangat macam kita hadap sangat dgn diorang.Bila PR dah berkubur esok2 bila bang anu dah ke dalam,cina2 pun akan sedar diri dan balik menyokong gomen.

India pun tak berapa banyak bagi undi pada BN sebenarnya.Undi Melayu yg menangkan BN.Kalau india dah kembali pada BN kurang2 BN boleh dapat majoriti 4/5 ribu.Tak gitu?

Ingat BN,kenanglah jasa Melayu,jangan sibuk menyusukan kera di hutan.

cekodokmasin said...

Salam tuan,
Sokong Bro. Arif. Lupakan kawasan2 kampung baru yang pembangkang tegar. Bagi apa pun, mereka pasti memihak kepada pembangkang. bangunkan sahaja kawasan estet dan kampung tradisonal Melayu. Tak pernah didengar kedua2 kawasan ini menerima limpahan pembangunan yang bertimbun-timbun, baik semasa musim PRU atau PRK. Puak2 itu juga dibelanya. Tapi salah Melayu juga sebab berpecah bukan sahaja dari segi politik bahkan kekuatan bangsa dan agama. Puak tu kalau bab politik, politik aje tapi bab kaum bersatu padu...

zazliah said...

Bangsa Cina terutama di dalam kawasan kampung Cina masih kepercayaan kepada DAP dan kurang kepada MCA atau Gerakan tambah pula MCA dan Gerakan masih dalam keadaan tertidur lenyap. BN perlu mengambil iktibar daripada PRK Hulu Selangor. Lain kali jangan bagi dulu tapi bagi selepas menang dan tengok pula sekiranya ada sokongan daripada pengundi Cina.

KUNTONG said...

Kalau dah cina tu tetap cina .Kata nenek saya cina tu maknanya (SUCI NEH ORA ONO) maksudnya tak ada yang suci hatinya.

KUNTONG said...

Kalau dah cina tu tetap cina .Kata nenek saya cina tu maknanya (SUCI NEH ORA ONO) maksudnya tak ada yang suci hatinya.

airman_1 said...

pengundi cina tidak akan mengundi bn kerana mereka mau pastikan mereka dapat memerintah di selangor dan kedah dan penang, walaupun pada hakikat nya pkr memerintah di selangor tetapi yg berkuasa sebenarnya ialah dap

Geng Samudera said...

Cekodok masin,
wa suka lu punye statement:

"Puak tu kalau bab politik, politik aje tapi bab kaum bersatu padu..."

Belajar lah skit org kita....
Takkan tu pun nak diajar....

Orang tua said...

Salam Bro,

Kita kembali kepada sejarah penubuhan Kg-Kg Baru ni. Mereka semuanya adalah penyokong KOMUNIS yang hidup di pinggir hutan. Maka BRITISH pun menempatkan mereka ke penempatan baru yang di kenali dengan Kg. Baru. Kini keturunan mereka yang dipindahkan hidup di kg-kg Baru ini.

Moral of the story. Kat situ ramai keturunan komunis, cuma dah tak duduk kat hutan dan angkat senjata. Kini mereka menggunakan undi pula untuk memerintah. KERAJAAN jangan LUPA. Jika kita kaji sejak dari dulu, setiap peti undi yang datang dari Kg-kg Baru, boleh dikatakan majoritinya tidak berpihak kepada Kerajaan.

So, Sendiri mau ingatlah. Pasai ape nak bantu sangat diorang ni. Ibarat MELEPASKAN ANJING TERSEPIT. Kemudian hari ANJING ni akan gigit kita pula. Jangan layan sangat permintaan simata sepet. Telunjuk lurus kelingking berkait.

Kalau sapa-sapa tak faham tengok kamus la..........

amieiezam said...

airman 1 - secara zahirnya kita nampak PKR yang berkuasa...tetapi hakikatnya DAP yang memegang tampok kuasa...saya rasa kena betulkan ayat saudara..

tapi saya terima kasih jugaklah 28% chinese yang vote BN...kalau 100% swing...mampuih!!!

MCA kena putihkan balik kawasan nih...kabornye ada 7000 pengundi MCA berdaftar...cecah ker 7K tuh? CSL kena kerja keras jangan amik mudah salhkan perkasa...dengar cerita dah ada yg kata chinese tak sokong BN sebb PERRKASA...memalukan...perkasa tuh NGO samalah macam NGO cina yang lain...yang kejap ampu sana kejap ampu sini...

adios yop

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam bro Arif Omar,
Mereka ni talam 13 muka, berpura-pura, duri dalam daging, telunjuk lurus, kelingking berkait. Tolong Melayu di luar bandar dan Felda kerana mereka ini yang perlu lebih pembelaan. Begitu juga India di estet2......

Salam ?,
Sokong pendapat saudara.....dah tahu trend mereka sekarang, jangan peduli mereka lagi.....Najib ni lembik sikit tak brutal macam isterinya.hehehe

Salam cekodokmasin,
mmm tu lah PM kita...play safe memanjang. Dah banyak kali indikator pengundi Cina dah menyampah kat BN.....dibela juga puak-puak ni. Apa Cina pandang sangat sumbangan RM3 juta tu....tatak helan...gua mahu ini negeli lor....

Betul zazliah,
Patutnya Najib cakap, kita kena tengok peti-peti undi kawasan majoriti Cina. kalau peti2 undi di kawasan majoriti Cina kalah....tak yah bagi apa-apa.....

Salam pakcik KUNTONG,
Bukankah dalam daging babi tu banyak kuman yang direbus pun tak mati....

Salam airman_1,
Betul dan benar belaka. Sila lihat analisis pendek saya berkenaan keputusan PRK Hulu Selangor pada entri akan datang. Sebenarnya lebih daripada yang saudara katakan.

Salam Geng Samudera,
Dah lama dah mereka bersatu....

Salam Orang tua,
Memang benar bro....komunis bukan sahaja ada di kampung baru tetapi dah ada dalam bando dan pekan. Jadi menteri pun ada....cuma berselindung dalam parti. Kata-katanya terserlah pemikiran komunis.....

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam amieiezam,
28% tu wayang jer.....dan undi tu datang daripada Cina-Cina MCA, Gerakan yang ada jawatan serta saudara maranya. Ada juga yang tak caya cakap Kit Siang.
PERKASA peduli apa dengan dakwaan itu. Malah PERKASA sedang membuka Perkasa di peringkat Daerah pula. sasaran PERKASA adalah 5000 orang keahlian setiap Daerah.

amieiezam said...

betul tuh yop...perkasa tak perlu terus terikut dengan mainan mereka..perkasa hanya NGO yang mempertahankan hak melayu berdasarkan perlembagaan... sekarang nih dah jelaskan politik malaysia dah mula swing daripada politik kepartian kepada politik perkauman!!

terima kasihlah pada pengkianat a.k.a putar alam syeih anwar al jub

zedmagel said...

Salam Tuan Amir Hamzah,

Saya sangat bersetuju dengan pandangan AO. Mengapa kita membangunkan kawasan yang undi mereka menyokong pembangkang. Bangunkan Felda dan kampung Melayu sahaja. Keadilan kita tolak tepi. Dah jelas dari keseluruhan undi di Kg Baru jika 300 - 250 kepada pembangkang 50 undi sahaja kepada BN buat apa nak bangunkan kampung mereka. Lantak lah kalau nak beri undi penuh kepada pembangkang.

Jangan yang dikendong keciciran, yang di kejar kita tak dapat. Buang masa dan tenaga sahaja.

Takan perkara mudah begitu, pemimpin kita tak boleh fikir...