Tuesday, February 3, 2009

Sumpah Orang Kecewa VS Sumpah Orang Teraniaya

VS


Apabila Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Ipoh Barat, Fauzi Muda membuat akuan bersumpah di Mahkamah Sesyen semalam, mendakwa pernah dijanjikan RM50 juta oleh seorang pemimpin Barisan Nasional (BN) hampir setahun lalu, masih adakah lagi orang yang percaya?

Persoalannya mengapa baru sekarang Fauzi Muda membuat pengakuan? Setelah Pakatan Rakyat Perak huru-hara baru hendak menuding jari kepada orang lain.

Keisidi menulis "Begitu jahat orang PKR ini, mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk wang. Fauzi sebenarnya kecewa kerana DS Najib tidak memenuhi tuntutannya iaitu imbuhan wang. Kerana kecewa, dia memfitnah DS Najib kerana cuba merasuahnya RM50juta. Dia ingat DS Najib boleh jampi keluar wang sebanyak itu untuk "disedekahkan" kepada Fauzi..Macam mana DS Najib mahu membicarakan tentang RM50juta di hapadapan ramai orang di tempat terbuka,sungguh tidak lojik langsung.Kita berharap polis menyiasat sedalam-dalamnya kes ini dan mendedahkan kebenaran.Kita mahu penipu dipenjarakan."

Apabila pembangkang membuat akuan bersumpah maka akan ada ulasan daripada pihak kerajaan bahawa akuan bersumpah itu mempunyai agenda tersembunyi. Sementara itu, satu laporan polis dibuat hari ini terhadap Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Ipoh Barat itu kerana didakwa memfitnah Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya Timbalan Perdana Menteri menawarkan RM50 juta kepada mana-mana ahli dewan undangan negeri (Adun) daripada Pakatan Rakyat di Perak supaya menyertai Barisan Nasional.

Ketua Pemuda Umno Bahagian Ipoh Barat, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi yang membuat laporan di Balai Polis Sungai Senam di Ipoh, berkata kenyataan Fauzi yang membuat akuan bersumpah bahawa Najib membuat tawaran berkenaan, adalah berunsur fitnah yang menimbulkan rasa resah, gelisah dan tidak puas hati masyarakat.

Begitu juga apabila ada pihak bersumpah dan melibatkan pemimpin pembangkang ianya juga dilihat seperti ada perkara yang tersirat. Apabila Mohd.Saiful Bukhari b Azlan membuat sumpah laknat mengaku diliwat Anwar yang dibuatnya di Masjid Wilayah Persekutuan pada 15 Ogos 2008, apakah reaksi pembangkang pada waktu itu?

Saiful telah difitnah, dihina dan dihamburkan dengan kata-kata nista oleh penyokong-penyokong Pakatan Rakyat malah telah diwujudkan satu blog khas anti Saiful. Akuan bersumpah dengan sumpah laknat mana satu yang lebih berat?. Satu akuan yang bernilai RM 9.00 kalau dibuat dihadapan Pesuruhjaya sumpah dengan sumpah yang boleh mendatangkan mudharat kepada pesumpah dan keluarganya jika sumpah itu adalah palsu.

Keboleh percayaan adalah bergantung kepada parti mana atau pihak mana seseorang itu berada. Oleh itu 'sumpah' sekarang bukan untuk membuktikan kebenaran sesuatu perkara tetapi 'sumpah' sudah dijadikan satu alat untuk kepentingan peribadi atau kepentingan politik.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

No comments: