Friday, January 23, 2009

Satu Lagi Cabaran Keterbukaan Melayu dan Islam?



Berbagai-bagai isu panas berlaku sejak akhir-akhir ini. Isu Ketuanan Melayu, penafian hak-hak istimewa Melayu, isu bahasa, pemberian hak milik kekal tanah di kampung-Kampung Baru lebih menjurus kepada bangsa Melayu itu sendiri. Isu Bible yang hendak diterjemah ke Bahasa Melayu dan penggunaan "Allah' di dalam Bible benar-benar menguji kerasionalan dan setakat mana keterbukaan Melayu dan Islam di Malaysia.

Utusan Malaysia :PENAMPANG 23 Jan. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Dompok merayu Kementerian Dalam Negeri membenarkan Herald Catholic menggunakan tulisan Allah dalam edisi terbitan bahasa Malaysia sehingga mahkamah membuat keputusan.

Katanya, perkara itu telah dibawa ke mahkamah dan semua pihak harus membiarkan sistem keadilan negara menentukan sama ada Herald Catholic harus berhenti menggunakan perkataan Allah atau sebaliknya.Beliau menjelaskan, Herald hanya merupakan organisasi kecil dengan kira-kira 14,000 pembaca di negara yang mempunyai kira-kira dua juta penganut Kristian.

Menurutnya, tindakan Kementerian Dalam Negeri melarang Herald menggunakan perkataan Allah, adalah terlalu tergesa-gesa. Katanya, penggunaan perkataan Allah diterima secara meluas sebagai merujuk kepada tuhan dalam bahasa Malaysia, bahasa Indonesia serta di dunia Arab.

Ini pula adalah komen Pak Lah, "PM: No more polarisation"

PETALING JAYA: Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi has called for polarisation to be eliminated. “We must promise God that we must do whatever we can to ensure all Malaysians will live in peace together, and we must make every effort to ensure there is harmony.”

Abdullah said that future generations could only grow when there is peace and harmony. “Then our children will have the chance to live a life that is peaceful and successful. It is our responsibility that their life will be one of fulfillment.
“They must also be brought up without any sense of prejudice or bad feelings to one another, and differences in religion should not be a hindrance for them to develop friendship,” Abdullah said.

Berikut adalah pandangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi:

Utusan Malaysia :KUALA LUMPUR 30 Dis. – Kerajaan akan menyekat sebarang usaha pengembangan agama Kristian termasuk penterjemahan kitab Injil ke bahasa Melayu yang bertujuan mengelirukan umat Islam di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ia bertepatan dengan Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan serta Enakmen Kawalan Dan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam.

Menurutnya, isu penterjemahan kitab Injil kepada bahasa Melayu sememangnya boleh menyebabkan kekeliruan istilah dan konsep ajaran Islam serta merosakkan akidah umatnya.

Para blogger telah pun menyiarkan pendapat masing-masing yang pro dan kontra berkenaan isu tersebut. Keseluruhannya ramai yang membantah penggunaan 'Allah' dalam Bible Kristian tetapi agak terbuka dalam isu Bahasa Melayu dalam Bible. Antaranya yang membantah menulis,'Hari ini kita toleransi bible bahasa Melayu, 10 tahun lagi kita toleransi Melayu Kristian, dan peruntukan bumiputera untuk bina Gereja Kristian Melayu.

Lebih menarik ialah hujah-hujah yang menyokong penggunaan Bahasa Melayu dalam Bible. Antaranya berhujah, "Ada juga penganut kristian tidak pandai Berbahasa Inggeris terutama yang duduk di pedalaman Sabah dan Sarawak. Kemungkinan dibuat khusus untuk mereka. Jikalau kitab Al Quran boleh di terjemah ke dalam perbagai bahasa, mengapa kitab ugama lain tidak boleh?"

Pendapat lain pula menyatakan, "Difahamkan di Lebanon sendiri pun ada Bible dalam bahasa Arab. Ada juga kitab Bible dalam Bahasa Indonesia, pribumi Indon sendiri pun memang ramai yang Kristian seperti di Ambon. Begitu juga dengan Al Quran, walaupun terjemahan Al Quran banyak dalam Bahasa Inggeris tetapi tidak ramai penganut agama lain memilih menganut Islam, Pucuk pangkal ialah keimanan dan kepercayaan seseorang itu kepada agama masing-masing"

Dalam hal ini, saya mengambil jalan tengah dan meminta JAKIM atau Majlis Agama Islam atau Majlis Fatwa Kebangsaan membuat kenyataan. Tidak kurang juga pendapat dan pandangan daripada ulamak-ulamak muktabar diseluruh negara.


Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

No comments: