Thursday, December 18, 2008

Rumah siap,mereka hanya membuat tangga

Apakah yang membezakan antara profesor sejarah dan seorang profesor sains. Nampak macam teka-teki. Jangan lah difikirkan dengan serius kerana jawapannya pun macam main-main. Kalau hendak membezakan antara profesor sejarah dan profesor sains lihatlah botak di kepalanya. Kalau botak di bahagian hadapan tentulah dia profesor sains kerana dia selalu berfikir tentang masa depan. Kalau botak di bahagian belakang itu tandanya dia seorang profesor sejarah kerana dia selalu memikirkan perkara silam.

Maka satu kelas pelajar-pelajar ketawa berderai-derai. Selama ini guru sejarah yang tidak pernah senyum pandai juga membuat jenaka. 'Jadi, sekarang ini ramai orang botak di hadapan, maka ramai lah diantara kita tidak berfikir perkara silam. 'Tanya seorang murid lelaki dari arah bahagian belakang kelas. ' Bukankah kita disuruh selalu memandang ke hadapan, berfikir tentang masa depan' sambung pelajar tadi. Cikgu sejarah tidak menjawab, kebetulan loceng peralihan masa pun berbunyi. Dia keluar tanpa menjawab soalan pelajar tadi. Mungkin esok agaknya dia akan bersyarah panjang lebar.

Memang tidak dapat dinafikan, pelajaran sejarah bukanlah satu subjek yang disukai oleh ramai pelajar. Selain daripada cerita-cerita silam puluhan, ratusan dan ribuan tahun dahulu di mana pelajar tidak hadir dalam situasi tersebut bukan lah satu perkara mudah untuk menarik minat dan nafsu untuk mempelajarinya.

Walaupun sejarah merupakan subjek teras di peringkat PMR dan SPM tetapi ianya tidak meninggalkan kesan jika subjek sejarah gagal. Pelajar-pelajar boleh meneruskan pengajian mereka ke mana-mana IPTA atau IPTS walaupun sekadar cukup makan atau gagal sekalipun. Sejarah yang dipelajari kadang-kadang terlalu luas skop pembelajarannya. Sejarah Asia Tenggara, Sejarah Asia Timur, Sejarah Dunia, Sejarah Eropah, Sejarah Islam dan sebagainya menjadikan pelajar rasa terbeban.

Bagaimana pula dengan sejarah Malaysia dan Sejarah Islam. Bukankah ianya begitu hampir dengan kehidupan pelajar-pelajar khususnya pelajar Melayu. Jika sejarah itu begitu hampir dengan cara hidup kita, tentulah kita lebih cepat faham dan mudah mengingat tokoh dan watak, tarikh dan masa serta peristiwa-peristiwa yang berkaitan walaupun kita kurang membaca. Pengetahuan sedia ada daripada cerita-cerita lisan dan pengajaran secara formal di sekolah sudah cukup untuk membantu pelajar untuk mempelajari sejarah negara dan sejarah Islam itu sendiri.

Tambahan pula Sejarah Malaysia telah pun ditulis oleh penulis tempatan. Fakta dan huraian lebih tepat dan adil. Sejarah dalam Kajian Tempatan di sekolah rendah lebih bersifat tempatan iaitu pengkajian sejarah di mana tempat mereka tinggal. Sekarang ini sudah ada ura-ura untuk memperkenalkan matapelajaran sejarah di sekolah rendah sebagai satu subjek bukan sisipan seperti sekarang seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian On line baru-baru ini.

KUALA LUMPUR: Mata pelajaran Sejarah akan dimasukkan dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) apabila subjek itu diajar secara khusus bermula pada Tahun 3 pada 2010.
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail, berkata perkara itu sedang dikaji dalam Transformasi Kurikulum Sekolah Rendah yang dijangka akan beroperasi, dua tahun lagi.

Bagi pelajar Melayu, di mana Tanah Melayu ini adalah segalanya bermula untuk bangsanya pun tidak berminat kepada subjek sejarah, apatah lagi kaum pendatang seperti Cina dan India. Bukankah sejarah Tanah Melayu itu banyak memberi untung kepada orang Melayu seperti Ketuanan Melayu yang di dalamnya memberi keistimewaan kepada Raja-Raja Melayu, Bahasa Melayu dan Agama Islam sebagai bahasa dan agama rasmi serta hak-hak keistimewaan lain yang telah pun termaktub dalam perlembagaan, itu pun tidak diambil tahu oleh orang Melayu terutama generasi muda. Apa tah lagi jika sejarah negara ini banyak menimbulkan rasa tidak puas hati kepada golongan pendatang itu. Agak munasabah jika mereka yang pendatang ini tidak berminat untuk mempelajari sejarah negara kita.

Penglibatan golongan pendatang dari China dan India dalam abad ke 20 yang dibawa oleh penjajah British adalah semata-mata untuk membantu British mengaut kekayaan bumi Tanah Melayu. British amat berterima kasih kepada mereka sehinggakan 100 tahun terakhir pemerintahan British golongan pendatang ini mendapat layanan baik dan diberi keistimewaan berbanding dengan golongan pribumi.

Sejarah penentangan menentang penjajahan semenjak Datuk Maharaja Lela di Pasir Salak, Tok Janggut di Pasir Putih, Abd.Rahman Limbong di Terengganu, Mat Kilau dan Datuk Bahaman di Pahang, Dol Said di Naning, Rentap di Sarawak dan Rosli Dhobi di Sabah kesemuanya melibatkan anak-anak Pribumi. Mereka ada kepentingan kerana tanah ini adalah tanah pusaka datuk nenek mereka.

Apabila UMNO yang ditubuhkan oleh Dato' Onn bin Jaafar pada 11 Mei 1946 di Istana Besar Johor Bahru yang menghimpunkan seluruh umat Melayu menentang Malayan Union, kaum pendatang hanya melihat dari jauh. Sebenarnya mereka menyokong pembentukkan Malayan Union kerana mereka mendapat laba yang besar seperti taraf kewarganegaraan dan menghapuskan kuasa Raja-Raja Melayu serta hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu.

Zaman menentang komunis dan Darurat di Tanah Melayu dari tahun 1948 -1960, hanya anak-anak pribumi yang mengangkat senjata mempertahankan negara dan harta-harta kekayaan golongan pendatang. Berapa kerat golongan pendatang yang memikul senjata dan terkorban? Kalau adapun golongan askar Benggali dan Gurhka yang berkhidmat dengan tentera British.

Bilakah kaum pendatang ini mula menonjolkan diri ?Masanya tentulah semasa pemimpin-pemimpin negara menuntut kemerdekaan. Kononnya sama-sama berjuang menuntut kemerdekaan. Kerja mereka sangat mudah umpama hutan belukar sudah ditebang, mereka datang hanya membuat lorong sahaja. Usaha mereka berbaloi, apabila British meletakkan syarat jika mahu merdeka mestilah penyertaan tiga kaum terbesar. Ini permintaan British atas belas kasihan dan terima kasih British kepada golongan pendatang. Pemimpin Melayu tidak ada pilihan lain.

Setelah mendapat taraf kerakyatan percuma dengan cara yang paling mudah dalam sejarah dunia yang diberi oleh golongan pribumi, golongan ini seolah-olah cuba memadamkan sejarah ini terutama di kalangan generasi muda mereka. Sebab itu golongan pendatang ini sangat liat untuk menerima hakikat sejarah awal pembentukkan negara. Kalau boleh sejarah negara ini diubah seperti mana Singapura yang telah mengubah sejarah asal digantikan dengan sejarah Singapura acuan mereka.

Bagi anak Pribumi belajar dan fahamkan sejarah negara kita kerana sejarah adalah pelajaran mengenai masa lampau kita. Dengan mempelajari sejarah kita akan lebih mengenal diri kita sendiri.Kejayaan generasi lampau boleh dijadikan iktibar dan semangat untuk kita mencipta kejayaan pada hari ini.Kegagalan generasi lampau boleh juga dijadikan iktibar dan teladan agar kita tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Amir Hamzah
Batu Pahat

No comments: