Monday, December 15, 2008

Betapa sukarnya Tok Nenek kita

Orang Melayu memang tidak pernah bersatu kecuali pada tahun 1946 apabila Allahyarham Dato' Onn bin Jaafar berjaya memberi kayakinan kepada Orang Melayu bahawa Malayan Union ciptaan Inggeris akan menghancurkan orang Melayu, Raja-Raja Melayu dan Tanah Melayu sebagai sebuah negara Melayu.

Pada masa itu kesedaran politik di kalangan orang Melayu masih rendah apatah lagi taraf pendidikan yang diterima oleh mereka. Fuad Hassan menulis dalam blognya (dakwat dan kertas ) berkata ' Antara tahun 1919 sehingga Perang Dunia Kedua, bilangan anak-anak Melayu yang masuk sekolah Inggeris hanya 9 peratus daripada keseluruhan pelajar Tanah Melayu pada tahun 1919 dan Cuma 15 peratus pada tahun 1937’

British yang kita sanjung hanya melayan bangsa kita umpama sampah. Sedangkan seluruh kekayaan hasil mahsul Tanah Melayu habis dikorek dan diratah bagi mengayakan negara asal mereka. Apakah yang dibencikan sangat bangsa Melayu ini. Apakah yang telah mereka kaji tentang Melayu ini sehinggakan penduduk peribumi yang telah membenarkan mereka bertapak dan berkuasa dihina dan dinafikan hak mereka sebagai manusia.

Kerana dengkinya kepada Melayu ini, maka dibawa lah pendatang Cina dan India yang kononnya boleh bekerja di lombong-lombong dan ladang-ladang getah. Maka dijaja lah bahawa Melayu ini pemalas dan lemah maka sebab itu dibawa masuk orang asing bagi memacu ekonomi mereka terutama getah dan bijih timah. Apakah benar Melayu itu pemalas atau mereka sengaja tidak diberi peluang. Bagi mereka, biarlah Melayu itu kekal tidak berpendidikan supaya di kalangan mereka tidak akan ada yang akan menuntut kemerdekaan. Supaya mereka kekal dungu agar mereka tidak akan faham makna kemerdekaan. Agar mereka kekal bodoh supaya tidak ada kekuatan untuk mentadbir negeri sendiri.

Bagi mereka yang penting, Tanah Melayu akan kekal sebagai negeri jajahan yang kaya yang boleh membawa untung kepada negara mereka. Begitu lah sikap sebuah negara yang bertamadun tetapi yang tidak bermaruah. Fuad Hassan turut menulis ' Adalah menyedihkan apabila membaca stastik kesihatan orang Melayu pada zaman itu. Pada tahun 1947, kematian bayi Melayu semasa dilahirkan ialah 116 orang bagi setiap 1,000 kelahiran sedangkan di kalangan bayi-bayi Cina ialah 68 orang bagi setiap 1,000 kelahiran.

HINDRAF tidak usahlah hendak mendakwa bahawa mereka sedang menghadapi malapetaka
' pembersihan etnik' oleh UMNO tetapi membawa bukti-bukti pembohongan dan direka-reka penuh emosi sedangkan 'pembersihan etnik' di kalangan orang Melayu sudah pun berlaku secara halus sejak sebelum merdeka lagi oleh penjajah British.

bersambung...........................

No comments: