Friday, October 14, 2011

Johor Tak Selamat, Tapi Datang......


Akibat mengeluarkan kenyataan di Singapura yang menyatakan 'Johor tidak selamat', Lim Guan Eng (LGE) dikecam hebat sehingga dia memohon maaf kepada DYMM Sultan Johor.

Permohonan maaf itu dianggap tidak ikhlas oleh sesetengah pihak. Ada yang menganggap DAP membuat pengadilan berpilih kerana tidak mengantung keahlian DAP kepada Lim Guan Eng seperti mana yang dihadapi oleh Manoharan.

Pertubuhan Pembangunan Kaum India Pulau Pinang melahirkan rasa tidak puas hati dengan tindakan Majlis Tertinggi DAP yang mengantung Adun Kota Alam Shah, M. Manoharan selama enam bulan berhubung satu kenyataan tentang Jalur Gemilang menerusi Facebook.

Dalam masa yang sama, Lim Guang Eng juga telah melakukan kesilapan dengan mengutuk dan membuat dakwaan yang buruk terhadap negeri Johor sehingga menimbulkan kemurkaan Sultan Johor tidak dikenakan sebarang tindakan.

Hakikatnya masih ada yang 'terbuku di hati' kepada LGE. 12 Oktober 2011 yang lalu, ratusan penduduk di Segamat berkumpul di hadapan Restoran Siang Hai Kee di Kampung Abdullah bagi membantah kedatangan Ketua Menteri Pulau Pinang itu pada satu majlis makan malam anjuran DAP di restoran tersebut.

Kebanyakan yang datang, masing-masing hendak 'memulang paku buah keras' kepada LGE. Rata-rata di kalangan mereka dengan sinis menyatakan 'Kalau tidak selamat, mengapa datang'?

Baca berita di sini Penduduk bantah kedatangan Guan Eng

Kedatangan LGE ke Segamat, menunjukkan P140 Segamat antara kerusi parlimen sasaran bagi DAP. P140 Segamat bukan lagi kerusi selamat kepada BN tetapi selamat untuk DAP.

Berdasarkan komposisi kaum di P140 Segamat dengan Melayu: 40.99%, Cina: 47.68%, India: 11.26%, Lain-Lain: 0.07%, DAP berasa yakin untuk mengalahkan Dr S.Subramanian (MIC/BN)dalam PRU akan datang. Keputusan PRU ke 12 lalu, DAP berjaya menurunkan majoriti kemenangan BN di mana BN mendapat 15,921 dan DAP meraih 12, 930 undi.

LGE dengan muka tidak tahu malu, tetap turun ke negeri yang dikatakan tidak selamat untuk menagih undi daripada pengundi di Segamat. Demontrasi aman yang dbuat oleh ratusan penduduk Segamat adalah ingin menunjukkan kepada LGE, penduduk Segamat tidak semudah itu digula-gulakan oleh LGE.

Penduduk Segamat sepatutnya sudah berpuas hati dengan pengagihan kerusi di Parlimen Segamat di mana P140 Segamat diserahkan kepada calon MIC/BN, N1 Buluh Kasap diwakili oleh calon UMNO/BN dan N2 Jementah diwakili oleh calon MCA/BN. Pengagihan ini sudah cukup sempurna melambangkan toleransi antara parti-parti di dalam BN.

Kedatangan LGE ke Segamat membuktikan kenyataan LGE itu sebagai fitnah dan satu pembohongan.

Johor tak selamat, Segamat selamat pulak......Tolak LGE, tolak DAP sekali di Segamat.

Amir Hamzah Mohamad
KL Internasional Hotel.

1 comment:

zedmagel said...

Tu lah dia bro.... lain dikata lain yang dibuat.... aku pelik bila ada orang Melayu sokong DAP ni....