Thursday, July 15, 2010

KJ : Serius, Helah atau Umpan ?


Secara peribadi saya melihat Khairy Jamaluddin atau nama glamournya KJ bukan lah sembarangan orang jika hendak dibandingkan dengan Hishamuddin, Nazri Aziz, Zahid Hamidi maupun Suhaimi Kamaruddin. Walaupun tidak mengatasi karisma dan ketokohan Anwar Ibrahim tetapi mereka berdua mempunyai beberapa persamaan. Jika beliau tidak hebat, bagaimana dalam usianya 34 tahun Ahli Parlimen Rembau dan menantu kepada bekas Perdana Menteri boleh mencipta sejarahnya yang tersendiri sebagai Ketua Pemuda UMNO yang paling muda.

Anak muda ini mempunyai cita-cita tinggi setinggi cita-cita Anwar Ibrahim. Ketika Anwar sudah berusia lebih 60 tahun masih begitu berahi dengan jawatan perdana menteri, anak muda ini pula menyimpan cita-cita untuk menjadi perdana menteri sebelum umur 40 tahun. Sekarang beliau mempunyai masa 6 tahun sahaja lagi untuk merealisaikan impiannya itu. Dalam politik tidak ada yang mustahil....segalanya mungkin.

Realitinya perjalanan politik KJ tidak semudah beliau melafazkan impiannya untuk menjadi PM. Tanpa Pak Lah, siapa lah KJ. Kemenangan KJ sebagai ketua Pemuda tidak diiktiraf bahkan beliau di boo dan dijerit rasuah! rasuah! rasuah! oleh para perwakilan sewaktu beliau diumumkan sebagai ketua pemuda mengalahkan Khir Toyo dan Mukhriz. Tidak pernah berlaku Ketua Pemuda UMNO di boo setelah memenangi jawatan Ketua Pemuda.

Lebih malang, apabila Perdana Menteri, Najib mengumumkan kabinet baru pada April 2008, KJ tidak dilantik, sebaliknya, Naib Ketuanya, Razali Ibrahim menjadi pilihan sebagai Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Begitu juga Mukhriz walaupun kalah tetapi dilantik sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Keputusan Najib itu mengundang pelbagai persepsi politik.

Berkemungkinan kerana tidak dilantik memegang apa-apa jawatan di dalam kabinet menyebabkan KJ agak 'malas' membuat kerja. Pemuda UMNO dilihat lemah dan tidak bermaya walaupun isu yang melibatkan orang Melayu melambak di depan mata. Paling teruk ada yang mendakwa Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia kini kurang menyerlah dan sudah hilang arah. KJ mencari jalan selamat dengan berlindung disebalik slogan 1 Malaysia untuk dia tidak bertindak aggresif apabila ada kepentingan Melayu disentuh oleh pelbagai pihak. KJ mengambil jalan tengah dengan berbaik-baik dengan parti komponen seperti mana beliau menyokong Wee Ka Siong atas kapisitinya sebagai Ketua Pemuda Barisan Nasional. Mungkin ada pro dan kontra atas tindakan KJ ini.

Sebagai Ketua Pemuda UMNO, sewajarnya lah beliau mendahului jawatannya di dalam UMNO kerana kemenangannya dalam UMNO membolehkan beliau mengetuai Pemuda Barisan Nasional. Suka atau tidak KJ mesti mendahului dulu jawatan yang dipilih oleh perwakilan. Seperti mana Muhyiddin apabila ditanya oleh Lim Kit Siang sama ada TPM mendahului Melayu dulu atau Malaysia dulu. Tanpa ragu-ragu TPM menyebut Melayu dulu kerana dirinya sendiri adalah seorang Melayu apatah lagi beliau adalah Timbalan Presiden UMNO. Jikalau KJ malu untuk berkata demikian, sudah barang pasti KJ tidak layak untuk menjadi ketua parti yang berasaskan kaum seperti UMNO. KJ sangat sesuai untuk menjadi ketua pemuda bagi parti PKR, DAP atau Gerakan yang lebih bersifat parti multiracial.

Setelah diasak sekian lama oleh pihak pembangkang dan UMNO sendiri, KJ telah menyuarakan hasratnya untuk melepaskan jawatan dan ini adalah penggal terakhir sebagai Ketua Pemuda. Hasrat ini disambut baik oleh kebanyakan ahli UMNO tambahan lagi mereka tidak mahu KJ menjadi beban kepada UMNO menjelang PRU ke 13.

Namun begitu, saya rasa ramai yang tidak gembira apabila KJ menyatakan 'Saya tak nak tinggalkan Pemuda kepada orang yang sama taraf dengan saya. Falsafah saya kalau kita nak tinggalkan, biarlah kita tinggalkan kepada orang yang lebih baik dari kita. Nobody is the best. There must be others. Jadi, sekarang saya dalam proses memerhati. I test certain people . Sebab itu saya bagi banyak ruang tonjolkan Exco sebab saya nak tengok. Can they carry or not? Kalau saya sendiri nilai, sukar. Tapi kalau mereka tonjolkan diri, saya boleh dapat feedback dari rakyat'. Ini bermakna KJ mungkin akan letak jawatan sekurang-kurangnya dalam tempoh 2 tahun.

KJ mungkin akan menjadi seperti Samy Bulu yang hanya bercakap untuk mengundur diri tetapi tidak berbuat demikian. Ramai mengharapkan KJ akan meletakkan jawatannya sekarang bukannya meletakkan berbagai syarat. Kalau nak letak, letaklah. Apa yang hendak ditunggu lagi. Bukankah Pemuda UMNO ada naibnya dan berlambak lagi yang mempunyai gaya kepimpinan dan ketokohan yang lebih baik.

Setelah membaca alasan KJ, saya berpendapat kemungkinan untuk meletakkan jawatan itu hanya gimik politik dan cakap-cakap politik kosong yang tidak mungkin menjadi kenyataan. KJ mungkin ingin menguji sokongan orang-orangnya atau melihat apakah tindakbalas orang ramai khususnya golongan pemuda sendiri. Adakah KJ akan melepaskan jawatan KP untuk mengintai peluang di kerusi yang lebih tinggi seperti Naib Presiden misalnya. Bagaimana hubungan KJ dengan Hishamuddin mau pun Zahid Hamidi?

Tidak mungkin pemuda yang bercita-cita tinggi untuk menjadi PM akan menyerah kalah dengan begitu mudah. Teori mengundur setapak ke belakang untuk lonjakan 5 tapak ke hadapan mungkin digunapakai oleh KJ buat masa ini. Kenyataan untuk meletakkan jawatan hanyalah umpan psikologi untuk orang yang cerdik dalam berpolitik. Bagi musuh-musuh KJ, jangan terpesona dengan permainan politik licik KJ.

Amir Hamzah
Batu Pahat.

4 comments:

Unknown said...

Hati-hati dengan Kitol Jamban (KJ), setakat ini KJ berjaya melemahkan UMNO dari dalam, berjayakah KJ menjadi talibarut Anuwar & menghancurkan UMNO?

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam Ahmad,
Berbanding Khir Toyo dan Mukhriz....KJ jauh lebih cerdik. hehehe

zedmagel said...

Salam Tuan Amir,

Bro KJ tu bukan sebarangan orang, dia bakal PM satu masa nanti. Setakat mana-mana menteri kabinet yang ada jangan memandang sebelah mata jek.

Dia grad Oxford bro.....ramai rakan-rakannya memimpin negara-negara lain di dunia ni...

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam Hj Zedmagel:
Bagi kawan dia bijak tetapi gelojoh....sebab tu banyak musuh.