Friday, April 3, 2009

Satu Malaysia: Gagasan Baru Cerita Lama!

'1 Malaysia' atau 'Satu Malaysia 'adalah gagasan baru kepimpinan Perdana Menteri baru, Datuk Seri Najib Tun Razak. Pelaksanaan pelbagai program, yang lebih adil dan saksama terhadap semua etnik, selaras dengan konsep 'Satu Malaysia' mampu menyatukan pelbagai kaum di negara ini, kata Perdana Menteri yang baru Datuk Seri Najib Tun Razak.



Konsep 'Satu Malaysia' adalah bertemakan perpaduan rakyat dan mengiktirafkan sumbangan semua kaum. Parti-parti komponen BN - MCA dan MIC - melahirkan keyakinan mereka terhadap kepimpinan Perdana Menteri baru, Datuk Seri Najib Tun Razak dan memuji konsepnya mengenai 'Satu Malaysia'.



Jika konsep 'satu Malaysia' ini bertujuan untuk perpaduan saya sangat menyokong jika sistem sekolah yang ada di negara ini berdasarkan bukan sahaja satu sukatan pelajaran tetapi juga satu aliran dan satu bahasa pengantar. Sekolah wawasan seperti mana yang dicadangkan semasa Tun Mahathir dahulu perlu dikaji semula. Ini bermakna SRJK (C) dan SRJK (T) dihapuskan dan sekolah-sekolah Menengah Tinggi Cina turut dihapuskan. Hanya satu jenis sistem pendidikan sahaja yang ada. Bersediakah wahai MCA dan MIC?

Jika konsep 'satu Malaysia ' ini bertujuan untuk perpaduan rakyat pelbagai kaum saya sangat menyokong jika semua minda rakyat Malaysia menerima tanpa bahas hak-hak istimewa orang Melayu dan kedaulatan 9 orang Raja-Raja Melayu seperti yang tercatat di dalam perlembagaan. Masing-masing kaum menjaga sensitiviti kaum masing-masing kerana selama 52 tahun kemerdekaan negara ,Melayu tidak pernah merampas hak-hak kaum lain di negara ini.



Konsep 'Satu Malaysia' ditunjangi oleh dua prinsip utama iaitu sikap saling hormat menghormati antara satu sama lain dan keyakinan antara satu sama lain.Apabila kita sudah menghormati antara satu sama lain bererti kita sudah mempunyai sikap terbuka untuk menghayati konsep perpaduan dalam kepelbagaian.

Adalah amat penting juga konsep tersebut menjamin tidak ada masyarakat yang terpinggir daripada apa jua bentuk pembangunan yang harus dinikmati oleh semua kaum. Jika itu juga tujuannya tumpuannya adalah untuk masyarakat Melayu dan India. Kedua-dua kaum ini masih agak jauh tertinggal berbanding dengan kaum Cina dalam serba serbi.

Najib sebenarnya membawa gagasan baru dengan nafas baru. Gagasan lama telah pun dirintis oleh ayahandanya Allahyarham Tun Abdul Razak melalui Dasar Ekonomi Baru -DEB
(1970 - 1990). Matlamat akhirnya DEB adalah PERPADUAN. DEB diasaskan kepada peristiwa 13 Mei 1969 disebabkan faktor jurang ekonomi yang luas antara kaum tertentu. Hingga sekarang faktor itu tidak selesai. Maka 'satu Malaysia' semestinya menjadi penyambung hasrat bapanya yang melihat hak-hak peribumi terutama kek pembahagian ekonomi orang Melayu dipertingkatkan.

Konsep 'Satu Malaysia' akan menjadi lebih bermakna jika ianya memberi lebih banyak peluang kepada orang Melayu tanpa merampas hak-hak orang lain. Memperbanyakkan lagi peluang-peluang perniagaan dan pertumbuhan bandar-bandar Melayu diseluruh negara. Membasmi kemiskinan Melayu di luar bandar dan bandar. Membantu lebih banyak peluang anak-anak Melayu mendapat kemahiran dan peluang melanjutkan pelajaran ke Universiti.



MARA dan UDA perlu dihidupkan semula peranannya dengan membantu Melayu dengan lebih berkesan. FELDA dan FELCRA perlu dibuka semula kepada rakyat seperti mana bapanya dahulu. Kalau bukan anaknya siapa lagi yang hendak meneruskan hasrat bapanya yang belum lagi kesampaian.

Maka Gagasan -Satu Malaysia ini adalah satu gagasan Tun Abd.Razak yang diberi nafas baru oleh anak sulungnya. Cuma Najib perlu sesuaikan dengan keadaan yang telah jauh berubah. Jauh berubah dengan keadaan dan zaman bapanya pada tahun 1970an.

Selamat Maju Jaya kepada Datuk Seri Najib dan barisan kabinetnya nanti.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

5 comments:

Tai said...

Ya, selamat maju jaya.

Dan untuk menjayakan gagasan ini, semua sekolah perlu berada dalam satu aliran.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

salam Sedingin Salju,

Teringin benar saya berjumpa dengan saudara. Tak Pa nanti mai penang boleh jumpa. Saya dulu belajar di USM.

Terima kasih atas persetujuan berkenaan sekolah satu aliran dan huraiannya tentu dalam fikiran saudara.

Tai said...

Awak ada msn, ym atau skype?

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

amirhamzah_daddy@yahoo.com

email dan ym

Tai said...

Ok, dah add.